Den danske regering håber at indføre en flyafgift på alle indenrigsflyvninger for at nå målet om nettonulemissioner i 2050.
”Flyrejser er – man må være ærlig, når man ser på klimaforandringerne – en sektor, der forurener for meget.”Sådan sagde klima- og energiminister Dan Jørgensen (S) ved fremlæggelsen af regeringens udspil på flyafgift ”Grøn luftfart for alle” i Københavns Lufthavn tirsdag d. 20. september.
Og dette udsagn har han ret i. Ifølge Air Transport Action Group er flytransport ansvarlig for 2-4 procent af den samlede menneskeskabte co
2-udledning hvert år. På nuværende tidspunkt svarer det til 1 mia. tons co
2 om året. Fortsætter luftfartsindustrien vedholdende med at stige forventes det, at dette tal vil være 1,8 mia. tons om året i 2050. Derfor er kampen nu sat ind på at forhindre denne udvikling, ikke kun i Danmark men i hele verden.
I dette års nytårstale præsenterede statsminister Mette Frederiksen målet om at have en helt grøn indenrigsrute senest i 2025, og at alle flyruter inden for Danmarks grænser skal være grønne i 2030.
Da mange flyselskaber langsomt er begyndt at indføre brugen af bæredygtige flybrændstoffer, tilføjes grønne skatteincitamenter til flybilletter som en måde for passagererne at støtte kampen mod klimaforandringerne.
Den danske regering planlægger at indføre en flyafgift på 13 kroner på flybilletter for at finansiere nuludledning på indenrigsflyvninger. Dette beløb skal hjælpe fremtidens grønne brændstoffer på vej mod klimaneutrale flyvninger i Danmark i 2030.
Der skal i alt afsættes 1,8 mia. kroner til udviklingen af grøn luftfart i Danmark. Pengene skal komme fra den nye afgift.
Udspillet ”Grøn Luftfart for alle” definerer grønne flyvninger som flyvninger baseret på 100 procent bæredygtige brændstofkilder og uden fossile brændstoffer.
Læs også om Flying-V: Mød holdet bag fremtidens fly.
Hvorfor indfører flyafgift
Danmark sakker bagud i forhold til vores naboer Norge, Sverige og Tyskland samt en række andre europæiske lande. De har nemlig allerede pålagt deres lokale og internationale ruter grønne flyafgifter på et højere niveau end det, regeringen foreslår. I Storbritannien kan afgifterne være så høje som 1552 kr. for internationale flyvninger.
I vores nabolande Norge og Sverige betaler de henholdsvist 56 og 46 kr. for indenrigsflyvninger og mellem 57-155 kr. og 46-163 kr. for internationale flyvninger. I Tyskland lyder afgifterne på 96 kr. for indenrigsflyvninger og mellem 96-440 for internationale flyvninger.
Derfor mener regeringens støttepartier Radikale Venstre, SF og Enhedslisten da også, at en flyafgift på 13 kr. er for uambitiøst. Flere af partierne er enige om, at afgiften skal inddeles efter længden på rejsen, ligesom de gør det i Norge, Sverige, Tyskland og Storbritannien.
Danmark, Irland, Malta og Cyrpern er de eneste lande i Europa uden en flyafgift.
Afgiften på 13 kroner, som kan reguleres i 2024 og 2029 i overensstemmelse med prisændringer samt andre økonomiske faktorer, vil blive brugt på grøn omstilling, sagde skatteminister Jeppe Bruus (S) ved fremlæggelsen i Københavns Lufthavn.
” Der er ikke tale om, at den afgift skal bidrage til at lægge flere penge ind i statskassen, men den skal bidrage til at finansiere den grønne omstilling, som vi har behov for af vores flytransport,”sagde Jeppe Bruus.
Dog vil grønne indenrigsflyvninger i Danmark have en begrænset effekt på landets CO2-aftryk, da internationale flyvninger udgør 2-3 procent af Danmarks samlede CO2-udledning, mens indenrigsflyvninger kun udgør få procent af Danmarks udledning fra luftfarten.
Hvilke grønne løsninger findes der?
Der findes inden for luftfart tre grønne alternativer, dels eldrevne fly, brintdrevne fly og almindelige fly med brintbaseret brændstof også kaldet SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Elektriske fly
Mange eksperter mener ikke, at elektriske fly er en holdbar løsning, særligt ikke på lange ruter. Flyene kræver enormt meget energi, som de skal få i form af større batterier for at holde dem i luften. Men lithium batterier er meget tunge, og de skal oplades. Men eldrevne fly kan måske blive en holdbar løsning til kortere indenrigsflyvninger.
Brintdrevne fly
Brintdrevne fly er derimod en mere holdbar løsning. Der fremstilles i øjeblikket nye jetmotorer, der kan brænde flyende brint af i stedet for normal flybrændsel. I normale fly opbevares brændstoffet i flyets vinger. Men da brint fylder meget og skal have et kølesystem, er de nye brintfly designet således, at den flydende brint lagres og distribueres via tanke bagest i flyet.
Et brint fly kan også være drevent af en elmotor, hvor man også har brinttanke ombord. Men gennem en slags batteri i flyet, som hedder en brændselscelle, kan man lave strøm med brint og oxygen. En hydrogendrevet brændselscelle udleder blot vand så rent, at det kan drikkes.
Men brændselscellen arbejder stort set som et batteri. Dog skal den i modsætning til et lithium batteri ikke genoplades, da den ikke løber tør for energi. Brændselscellen får nemlig konstant tilført brændsel og forbrændingsluft, blandt andet i form af brint og oxygen. Andre mulige energikilder kan være sol, vind og vandkraft.
Disse to brint-løsninger forsker flyproducenterne Airbus og ZeroAvia i.
De største udfordringer for de brintdrevne fly ligger i, hvordan de store brinttanke opbevares sikkert i flyet. For i modsætning til biler er flyets samlede vægt af altafgørende betydning, når det kommer til udvikling af fly.
Læs også om Airbus’ nye emissionsfrie brintfly skal gøre flyrejser bæredygtige.
SAF
Den sidste løsning med almindelige fly, der er drevne med SAF, er ifølge eksperter den mest sandsynlige løsning. Løsningen handler om at skifte oliebrændstof ud med syntetisk og grønt brændstof.
SAF er et biobrændstof, der bruges til at drive fly. Det er lavet af bæredygtige materialer, såsom brugt madolie og landbrugsaffald. SAF har lignende egenskaber som konventionelt jetbrændstof, men med et mindre CO2-aftryk.
Afhængigt af råstoffet og teknologierne, der bruges til at producere det, kan SAF reducere drivhusgasemissionernes livscyklus betydeligt sammenlignet med konventionelt jetbrændstof. SAF udleder dog stadig co
2, når det afbrændes, men det kan reducere co
2-udledningen med op til 80 procent. Tyskland, Kina og Canada har allerede planer om store grønne brintanlæg.
Vidste du, at Eiffeltårnet lyses op af brintenergi?
Ifølge forskning af flyselskabernes brancheorganisation The International Air Transport Association (forkortet IATA) skal løsningen til grøn luftfart findes i en kombination af disse tre alternativer.
Tror du, at flyafgiftsincitamenter som blandt andet ”Grøn luftfart for alle” vil hjælpe regeringer såvel som flyselskaber med at nå deres mål om nettonulemissioner inden 2050?
Læs også om rejs mere bevidst med fly og reducere dit CO2-aftryk.