Start dit krav

Problemer med bagagen? Kend dine rettigheder

Bagagekompensation er noget, de fleste passagerer ikke er klar over, at de er berettigede. Dette trods flyselskaber hvert år mister, ødelægger og forsinker millioner af bagager. Alene i Europa forsinkes op mod 10.000 bagager, hvoraf 70.000 desværre aldrig bliver fundet igen. I sådanne tilfælde kan du få op til 10.000 kr. i erstatning. Læs med her og bliv klogere på dine rettigheder som rejsende ved forsinket, bortkommen og beskadiget bagage.

EU-loven dækker

Enhver rejsendes værste mareridt er at komme frem uden bagagen. Hvad enten det er en ferie eller forretningsrejse er det bare dødirriterende at vente forgæves på en kuffert, der aldrig dukker op. Beskadiget eller tabt bagage kan hurtigt blive en meget dyr affære, særligt hvis du ikke har en rejseforsikring. Har du en rejseforsikring eller en boligforsikring, er din bagage dækket. Det er desuden ofte lettere at gøre krav på erstatning og få dækket al værdi med en forsikring.

Men har du hverken rejse- eller boligforsikring, så er der håb forud. EU-loven dækker heldigvis ikke kun flyforsinkelser, aflysninger og overbookinger, men også din ret til erstatning, hvis din indchecket bagage forsvinder eller ankommer skadet.

Anmeld som det første

Du bør som det første informere flyselskabet om din beskadiget eller forsinket bagage i lufthavnen. Sandsynligheden for at flyselskabet godtager dit krav på kompensation er større, hvis du allerede har været i kontakt med dem.

PIR-sagsrapport

Efterfølgende skal du udfyldt en PIR-formular (Property irregularity report) i lufthavnen. PIR-formularen er den sagsrapport du får fra kundeservice ved indcheckning af bagage. Den består af en række tal og bogstaver, der anvendes til at tjekke status på din bagage. Angiv desuden detaljer omkring din bagage, og husk at gemme en kopi af rapporten som dokumentation for din anmeldelse.

Udfyldte du ikke en PIR-sagsrapport i lufthaven skal du kontakte flyselskabet telefonisk eller bruge deres hjemmeside til at anmelde din mistet, forsinket eller beskadiget bagage- og få flyselskabet til skriftligt at bekræfte, at du anmeldte det.

Dækket mest nødvendige udgifter

Hvis din bagage er forsinket har du ret til at få dækket det mest nødvendige, eksempelvis tandbørste, undertøj, bluser og lignende. Du kan få dine udgifter dækket af flyselskabet ved fremvisning af dine kvitteringer. Du får ikke ved en forsinkelse erstatning af det, som du havde i kufferten, men udelukkende dækket de mest nødvendige udgifter.

Tidsfrist for anmeldelse

Hvis din bagage er forsinket, har flyselskabet 21 dage til at finde den og returnere den til dig. Får du din bagage tilbage inden for 21 dage, kan du stadig kræve erstatning for din forsinket bagage. Har du stadig ikke fået din bagage inden for 21 dage, opfattes den som bortkommen. I dette tilfælde kan du have krav på op til 10.000 kr. i kompensation.

De fleste flyselskaber følger disse tidsfrister, men det er en god idé at tjekke det individuelle flyselskabs politikker.

Hvad du anmelder Tidsfrist
Ødelagt bagage 7 dage efter du fik din bagage
Manglende eller ødelagt indhold 7 dage efter du fik din bagage
Forsinket eller mistet bagage 21 dage efter din flyvning
Mistet bagage- officielt bortkommen efter 21 dage Så hurtigt som muligt efter den officielt er bortkommen

Vigtige dokumenter

Spørg flyselskabet, hvilke dokumenter du skal bruge. De vil normalt forvente, at du har;

  • Dit boardingkort
  • Dine bagageetiketter(herunder stregkode og bagagenummer)
  • Bevis på at du rapporterede problemet, herunder din PIR-formular eller brev og email til flyselskabet
  • Kvitteringer for dine udgifter grundet forsinkelsen eller skaden
  • Fotos af eventuelle skader på din bagage eller eventuelle udgifter fra reparationer af ødelagt indhold

Lav en ordentlig klage

Spørg flyselskabet, hvordan de ønsker, at du sender dit krav på kompensation. Har de ikke et ansøgningsskema, skal du sandsynligvis skrive et brev til flyselskabets kundeserviceafdeling.

I brevet skal du skrive, at du kræver kompensation i henhold til Montrealkonventionen. Montrealkonventionen formidler de almene regler vedrørende skader på passagerer og deres bagage under internationale flyrejser under flyselskabets ansvar. Inkluderer du Montrealkonventionen i dit brev, viser du flyselskabet, at du kender dine rettigheder. Sørg iøvrigt for, at dit brev indeholder følgende,

  • Oplysninger om dit fly – datoer, flynummer, afgang og destination
  • Hvad der er sket med din bagage- forsinket, skadet, borkommen
  • Hvor mange penge du kræver i kompensation
  • En detaljeret beskrivelse af alt, hvad der er beskadiget eller tabt
  • En list over alt du måtte købe på grund af forsinkelsen eller skaden
  • Kopier af alle de dokumenter, du har brug for

Husk at gemme en kopi af dit krav på kompensation. Du får brug for disse dokumenter, hvis du ikke er tilfreds med flyselskabets svar, og du derfor ønsker at gå videre med sagen.

Fløj du med mere end et flyselskab?

Hvis du havde en indirekte flyrejse med forskellige flyselskaber, kan du kræve erstatning fra nogen af dem. Vær dog opmærksom på at de fleste flyselskaber forventer, at du anmelder dit krav ved det sidste flyselskab, du bordede.

Flyselskabet kan ikke sige til dig, at det ikke er deres ansvar eller nægte at håndtere dit krav, eftersom der var flere flyselskaber involveret. Hvis de gør det, skal du kontakte Civil Aviation Authority for at få råd omkring dine muligheder.

Kategorier:Uncategorized

Få din kompensation

Had a delayed or canceled flight within the past 3 years? Get up to 600€ pr. passenger!

  • 100% gratis kompensationstjek
  • No cure, no pay
  • Hvis du bliver betalt, trækker vi et mindre gebyr fra, inden vi udbetaler dig.

Seneste artikler

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.