Ny teknologi kan reducere flyvetiden mellem London og Sydney til kun fire og en halv time og London til New York på blot en time.
Forskere ved Reaction Engines, der holder til i Oxfordshire i det sydlige England, er i færd med at udvikle en motor, der på dramatisk vis kan reducere den samlede mængde tid, vi bruger i luften.
Synergetic Air Breathing Rocket Engine, eller SABRE som det er kendt under, er et nyt motorkoncept designet til både luft og rumfartøjer. Disse motorer kan drive fly og rumskibe til større hastigheder end nogensinde før.
En ny hypersonisk flyæra
I modsætning til jetmotorer, der kun er i stand til at flyve tre gange lydens hastighed, er SABRE-motorer i stand til at nå en hastighed på 1 852.2 m / s i luften på en kommerciel flyvning og 8575 m / s uden for atmosfæren med rumskib.
Disse motorer vil ikke mindre end revolutionere den måde, vi rejser rundt på kloden. Ligesom jetmotorer kan SABRE-motorer skaleres i størrelse for at give forskellige niveauer af drivkraft til forskellige applikationer, som er afgørende for deres succes. Det vil muliggøre en hele generation af luft- og rumfartøjer.
5 gange hurtigere end lydens hastighed
En normal flyvning med et fly med jetmotor fra London til Sydney tager ca. 20 timer. Med en SABER-motor kan kommercielle flyvninger fra London til Sydney reduceres til fire og en halv time. En flyvning fra London til New York med en jetdrevet fly tager normalt otte timer. Med en SABER-motor tager det blot en time. Disse motorer er også grønnere og billigere end hidtil kendte, da SABRE drives med en kombination af brint og ilt.
SABRE vil gøre kommercielle flyvninger hypersoniske i løbet af det næste årti
Når man rejser i hypersoniske hastigheder, opstår der en række udfordringer, blandt andet at motoren hurtigt bliver varm, hvilket kan føre til at den smelter. SABRE har løst dette problem ved at udvikle en forkølet varmeveksler, der udtrækker varmen gennem fine rør med kølet helium. Den udvindende varme bruges også til at drive motoren.
Forsøg finder i øjeblikket sted i Denver i Colorado med planer om at starte testflyvninger i midten af 2020'erne,
Forhåbentligt er et hypersonisk system klar til kommercielle flyvninger i 2030.
Læs også mere Verdens første elektriske kommercielle fly er sat i luften.