De tragiske flystyrt med Boeing MAX 737 i 2018 og 2019 førte til flyforbud af modellen rundt om i verden. Nu ser en ny rapport på, hvad der gik galt - og afslører mangler hos både det amerikanske flyselskab Boeing og luftfartsmyndighederne i USA. Så skal vi være bekymrede for flysikkerheden?
Som regel er flyrejser utrolig sikre: Statistisk set sikrere end at blive hjemme. Men denne sikkerhed er et resultat af århundrede års hårdt arbejde, forbedring af sikkerheden, stærk regulering og en dedikation til at analysere og lære af fejl.
De to flyulykker, Lion Air Flight 610 i 2018 og Ethiopian Airlines Flight 302 i 2019, var begge drevet af Boeing 737 MAX. Ulykkerne dræbte 346 mennesker og efterlod rejsende rundt om i verden bekymrede for at flyve. Måske var det ikke så sikkert at flyve alligevel.
I denne uge offentliggjorde komiteen for transportudvalget i Repræsentanternes Hus i USA en rapport, der er baseret på 18 måneders undersøgelse af flytypen. Rapporten skitserer groft sagt de katastrofale fejl i Boeing 737 MAX og de lige så katastrofale tilsynsfejl af Federal Aviation Administration. FAA regulerer flyrejser i USA og er en førende regulator for US-designede og -producerede fly.
De tekniske fejl var ikke det eneste problem
I rapporten udtrykker komiteen, at Boeings design af 737 MAX er mislykket på grund af de tekniske konstruktionsfejl, og at den manglende gennemsigtighed fra Boeings ledelse og det utilstrækkelige tilsyn fra FAA er skyld i ulykkerne. Derudover fremhæves det, at Boeing har bagatelliseret eller set bort fra bekymringerne omkring driften af flyet.
Rapporten fremhæver, at "FAA's certificeringsanmeldelse af Boeings 737 MAX var groft utilstrækkelig, og at FAA havde pligt til at identificere vigtige sikkerhedsproblemer og derudover sikre, at de blev overholdt tilstrækkeligt under certificeringsprocessen."
Er sikkerheden i top?
Rapporten består af i alt 239 sider, hvilket må siges at være en enorm mundfuld at fordøje med alle de tekniske detaljer, hvis man ikke er en ren flyentusiast. Det grundlæggende spørgsmål, som mange rejsende vil stille sig selv, er som følgende: "skal jeg være bekymret for flysikkerheden i lyset af denne rapport?"
Det er ret klart, at der stadig er enorme spørgsmål vedrørende Boeing 737 MAX, både hvad angår flykontrolsystemerne og med hensyn til flere andre elementer i flyets design, der er kommet frem siden flyets styrtede i marts sidste år. Nogle af disse problemer er store og grundlæggende designproblemer, mens andre af problemerne er relative små, og som der findes forholdsvis hurtige og enkelte løsninger på.
En af de bekymrende dele af rapporten er, i hvilket omfang problemerne hos Boeing gælder for andre fly end blot 737 MAX.
Det er også meget bekymrende, at FAA, som rapporten udtrykker det med fed og kursiv skrift, "ikke har sikret den rejsende passagers sikkerhed".
Men på trods af at det kan virke modsigende, mener flere flyeksperter ikke, at rejsende skal være bekymret for flysikkerheden på andre fly.
På tværs af luftfartsindustrien er FAA ikke den eneste regulator. Europas Luftfartssikkerhedsagentur EASA (hvor Danmark hører under), Transport Canada, Japan Civil Aviation Bureau, Civil Aviation Administration of China, Australiens Civil Aviation Safety Authority og andre regulatorer certificerer fly til brug for deres egne flyselskaber. Tidligere var det nok med FAA's godkendelse. Med afsløringerne om FAA's fiaskoer tager de en meget hårdere hånd på både 737 MAX og i al sin helhed på Boeings interne problemer.
I øjeblikket er EASA i gang med at gennemføre testflyvninger af Boeing 737 MAX, og siden flyulykkerne i henholdsvis Indonesien og Etiopien har der været forbud for at flyve med Boeing 737 MAX. Norwegian har Europas største flåde af Boeing 737 MAX med 18 fly, mens TUI har 15 og Turkish Airlines har 12.
Læs også om sådan ser fremtidens flykabiner ud.