For flyselskaber verden over var 2020 det værst tænkelige år på grund af corona-pandemien. Flytrafikken blev halveret til niveauer, der ikke er set siden 2. verdenskrig. En ny prognose spår, at den normal, vi kendte fra 2019, ligger langt ude i fremtiden.
Organisationen Eurocontrol, der arbejder med luftfartssikkerhed og analyser inden for flytrafik i Europa, vurderer først, at flytrafikken er tilbage til niveauet før coronakrisen i 2026. I løbet af de første måneder af 2021 vil flytrafikken fortsat være mere end halveret, før vaccinerne har opnået effekt.
Ifølge Eurocontrol vil man i bedste fald kunne se flytrafikken, som før pandemien, i 2024.
Det beskriver organisationen i en ny analyse, hvor de fremskriver en prognose, der ser på den mulige udvikling i lufttrafikken i Europa i de kommende 5 år.
I det mest optimistiske scenarie forventes flytrafikken at være tilbage til 2019-niveauet inden 2024.
I det andet scenarie er 2024-flytrafikken imidlertid kun 92% af niveauet fra 2019.
I det tredje scenarie er flytrafikken i 2024 75% af niveauet fra 2019, og det vil ikke nå de niveauer, der blev set i 2019 før 2029.
“Selv i det mest positive scenarie forventer vi ikke et opsving til 2019-niveauet før 2024. Der er en meget reel udsigt til, at dette opsving kan tage endnu længere tid, måske så langt som 2029,” fortalte Eamonn Brennan, direktør for Eurocontrol, i forbindelse med den nye prognose, og han tilføjede yderligere:
”Dette er et katastrofalt billede for luftfartsindustrien og viser tydeligt, hvorfor det er så vigtigt for staterne at træffe konsekvente og sammenhængende foranstaltninger for at støtte luftfartsindustrien og få passagererne til at føle sig sikre på at flyve igen.”
Prognosen viser, at udviklingen i luftfartssektoren er stærkt afhængig af, hvor hurtigt en effektiv vaccine gøres bredt tilgængelig og ikke mindst af offentlighedens tillid til den.
Ifølge Eamonn Brennan er prognoser som denne altid vanskelige, men ikke desto mindre er de et nødvendigt input til landene i EU, der har et ansvar for at støtte luftfarten og sikre den europæiske infrastruktur.
Europas lufthavne og flyselskaber mistede € 56 mia. i 2020
Europas fly, lufthavne og personale mistede tilsammen 56,2 mia. € sidste år, ifølge Eurocontrol. Af disse tab vedrørte næsten 34 mia. € lufthavnene.
Der var fem millioner flyvninger i Europa sidste år sammenlignet med 11,1 millioner i 2019.
Således faldt den europæiske flytrafik med 54 procent, mens trafikken mellem Europa og resten af verden faldt med 59 procent.
Ryanair var det travleste flyselskab i Europa i 2020, men med betydelig reduceret aktivitet. Det irskbaseret lavprisselskab fløj i gennemsnit kun 951 gange om dagen sidste år sammenlignet med 2.323 om dagen i 2019 - et fald på 59 procent.
Det gennemsnitlige fald i daglige flyvninger blandt de 10 førende europæiske flyselskaber var mellem 45 procent og 67 procent i 2020.
"Større reduktioner i antallet af flyvninger blev forværret af ekstremt lave belastningsfaktorer," tilføjede Brennan i en rapport, der blev offentliggjort i sidste weekend. "De flyvninger, der fandt sted i 2020, var i bedste fald halvt fulde."
Eurocontrol bemærkede, at 51 procent af den europæiske flyflåde var ude af drift i slutningen af december med 4.118 ud af 8.048 fly parkeret og inaktive i mere end syv dage.
Flytrafikken i de første måneder af 2021 ser ud til at være mellem 50 procent og 60 procent nede i forhold til niveauet i 2019. Dog forventer Eurocontrol fremskridt i genopretningen af luftfartssektoren inden sommeren 2021.
Du kan læse hele analysen fra Eurocontrol
her.
Læs også om flyaflysning grundet Coronavirus – hvad er dine rettigheder?