Norwegian er blandt de mest punktlige i Europa

Flyselskaberne kæmper en hård kamp om passagererne. Særligt vigtigt er det at overholde afgangs- og ankomsttiderne, hvilket kan være vanskeligt i vintersæsonen. Ikke desto mindre placerer et nordisk selskab sig i top. I vintersæsonen kan de vanskelige vejrforhold øge risikoen for forsinkelser og skabe store udfordringer for flyselskabernes punktlighed.  Netop flyselskabers punktlighed er et afgørende for rejsende. I en nylig punktlighedsoversigt for Europa placerer Norwegian sig helt i toppen af branchen.

Ni ud af ti fly ankommer til tiden

Næsten ni ud af ti fly – 86 procent af flyvningerne – lander til tiden. Det viser de seneste tal, som det britiske analysefirma Cirium netop har offentliggjort. Tallene er for november. Cirium er verdens førende udbyder af flydata og dækker over 35 millioner flyvninger om året. November er den første af de udfordrende vintermåneder. På trods af det viser tallene, at det norske selskab stadig er i top blandt flyselskaber i Europa. Tredjepladsen og førstepladsen adskiller sig blot med 1,2 procentpoint. Top 10 på listen over de mest punktlige selskaber i Europa ser således ud. Tallene bag flyselskabets navn angiver, hvor stor en andel af de samlede flyvninger, der landede planmæssigt:

Top-10:

  1. Austrian Airlines, Østrig – 87,3 procent
  2. Vueling, Spanien – 86,3 procent
  3. Norwegian, Norge – 86,1 procent.
  4. Transavia, Holland – 84,4 procent.
  5. Eurowings, Tyskland – 84,2 procent
  6. Iberia Express, Spanien – 83,6 procent
  7. Iberia, Spanien – 82,69 procent.
  8. LOT Polish Airlines, Polen – 82,62 procent
  9. Wizz Air, Malta – 81,8 procent
  10. Air Europe, Spanien – 81,6 procent
Som sædvanlig gælder 15 minutters reglen i vurderingen af selskabernes punktlighed. Det betyder, at fly, der lander inden for 15 minutter efter den fastsatte tidsplan på destinationen, anses for at være landet til tiden. Dette er den globale standard for beregning af punktlighed.

Udfordrende forhold

I vurderingen af Norwegians placering skal man også tage højde for, at selskabet driver flyvninger i en udsat del af Europa og står over for større vejrudfordringer end de fleste andre på listen. Der er flere faktorer, der påvirker, om fly kan starte og lande i henhold til tidsplanen. Vejret spiller en stor rolle, og vintervejret kan byde på alt fra kraftig vind, sne og tåge. Der er mere dårligt vejr i Danmark og andre dele af Nordeuropa, hvor Norwegian driver store dele af sine flyvninger. Dårligt vejr reducerer ofte punktligheden drastisk.

SAS er mindre punktlig

De fleste af Norwegians konkurrenter driver størstedelen af deres flyvninger i lufthavne i de sydlige egne, og de har derfor langt fra så store vejrudfordringer at forholde sig til. Norwegians største konkurrent SAS er uden for Cirius' top 10-liste. Sidste gang SAS offentliggjorde sin punktlighed var i forbindelse med trafiktallene for november. På det tidspunkt ankom 78,5 procent af selskabets fly til tiden. Det svarer til næsten otte ud af ti, hvilket også er et godt resultat, men ikke godt nok til at ende blandt de 10 bedste. Læs også om hvilke europæiske flyselskaber har aflyst flest fly denne sommer.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €