Norges nye pas er nok det mest kreative i verden

Du har sandsynligvis ikke skænket dit rødbedefarvet pas mange tanker i disse tider, hvor muligheden for at rejse er stærkt begrænset af corona-pandemien. Men måske kan Norges nye pasdesign atter give dig lyst til at drømme om din næste ferie. Det norske designfirma fra Oslo, Neue Design Studio, vandt en designkonkurrence om at forny designet på landets nationale pas tilbage i 2014. Konkurrencen var iværksat af den national enhed for bekæmpelse af organiseret og anden alvorlig kriminalitet, Kripos, og politidirektoratet. Ønsket var et nyt nationalt pas med et unikt koncept og høj designfaglig kvalitet. Efter en seks år lang arbejdsproces er de nu tilgængelige for alle dem med norsk statsborgerskab. Dog er de ikke forpligtet til at ansøge om et nyt pas, før deres nuværende udløber. Det gamle design forbliver gyldigt indtil passets udløbsdato.

En af samme

Hvad mange måske ikke er klar over, er at alle pas rundt om i verden faktisk er de samme, når det kommer til deres hoveddesign. De fleste pas er i grove træk en variation af samme tema: en farve baseret på et lands flag, typisk mørkerød, grøn, sort eller blå; det nationale segl og landets navn. Siderne indvendigt kan have yderligere sikkerhedselementer i selve papiret, såsom mikrotekst, hvor du kun kan se i en vinkel eller hologrammer, hvilket gør det sværere at kopiere. Design gør dermed ikke bare et pas smukt. Det gør også passet sikkert. Idéen om et verdensomspændende standardiseret pas opstod i 1920. Da mange rejsedokumenter adskilte sig i form og udseende, gjorde det grænsekontrol meget mere kompliceret. Derfor blev det vedtaget på Folkeforbundets paskonference i Paris i kølvandet på den første verdenskrig, at alle verdens landes pas skulle opfylde visse kriterier. De skulle designes ud fra den samme form og stil. Det har nu været sådan i næsten 100 år, hvilket nu dikteres af FN's International Civil Aviation Organization (ICAO).
Vidste du, at alle pas skal være 15,5 cm x 10,5 cm samt altid have 32 sider? Sideantallet kan dog variere. Det danske pas har eksempelvis 36 sider. De første fire sider inkluderer indehaverens personlige oplysninger og fotografi. Pas skal også altid have landets navn og logo foran. De er endda rangeret efter hvor stærke de er med hensyn til rejsefrihed.
Læs også om Danmark er blandt de mest magtfulde pas i verden.

En designklassiker?

Neue har ikke blot formået at kombinere de klassiske kendetegn og krav umådeligt godt i deres design af det norske nye pas. De har også lykkes med at skille sig ud fra mængden. Passet fås i det norske nationalflags farver rød, blå og hvid. Det bruger den såkaldte sans-serif skrifttype; og det har Norges våbenskjold i guld på forsiden af omslaget. Passene er farvekodede som forklaret af Neue’s kreative direktør, Lars Håvard, og seniordesigner, Benjamin Stenmarck:
”Det røde pas er det nationale pas, justeret fra den røde farve på et tidligere nationalt pas. Det turkise pas er kun til diplomater, regeringen og den kongelige familie. Det hvide pas er et nødpas og har en kortere levetid end et normalt pas. (Farven giver praktisk mening her, da det hvide omslag har en kortere levetid og vil falme relativt hurtigt.)

Et pas som samler folket

Det overordnede formål med at forny designet på passene var at øge sikkerheden for det norske pas, ID-kort og rejsedokumenter. Et andet vigtigt aspekt var, at de skulle være unikke for det norske folk. Designerne fra Neue tackler dette overraskende kreativt. Designteamet har skabt en omfattende visuel historie, hvor hver side repræsenterer en unik historie om Norge. De indvendige sider hylder vigtige historiske vartegn, rekreative steder og naturattraktioner på tværs af det nationale landskab.
"Designet skulle skabe en følelse af tilhørsforhold og forbindelse på tværs af alder, køn og regioner i Norge,"
Sådan forklarede Benjamin Stenmarck, hvortil han uddybede;
"Derfor måtte vi se på vores historiske fundament, og hvad det er inden for den norske kultur, der skaber en følelse af tilhørsforhold. Det er noget vi fandt i naturen. Det er og har altid været en del af vores historie. Landskabet omkring os giver en følelse af tilhørighed og stolthed og udfylder en symbolsk funktion for hele nationen. Billeder af landskaber kan let blive klichéer, men ved at være bredt accepteret og dybt forankret i norsk kultur er de også meget lette at identificere sig med. "
Læs også om gå vinteren i møde som nordmændene med en friluftsferie.

Sikkerhed på et højere niveau

Designerne har også tænkt ekstra innovativt i forhold til sikkerheden af passene. De nye norske passes design har nogle helt særlige elementer, der adskiller sig fra andre sikkerhedsdesign. Det gør dem nærmest umulige at kopiere. Illusionerne af de smukke norske landskaber vises på siderne i passene i dagslys. Men hvis du placerer dem under UV-lys fremstår de i mørke, hvor fluorescerende blå og grønne linjer repræsenterer det berømte nordlys.
"Dette er en vigtig foranstaltning til forebyggelse af kriminalitet. Det hjælper med at forhindre identitetsbedrageri og alvorlig kriminalitet såsom arbejdsrelateret kriminalitet, menneskehandel og terrorisme", sagde assisterende politidirektør Håkon Skulstad.
Det nye pas i Norge øger desuden fokus på identitet. Passet er vigtigt for "at nå målet om, at en person kun skal have en identitet i Norge," ifølge en pressemeddelelse fra det norske politi, police.no. Prøv bare at kopiere det. Måske det danske pas også trænger til en fornyelse?
Vidste du, at Danmark har et af de mest magtfulde pas i verden med visumfri adgang til 187 destinationer? Det danske pas er dermed det femte mest magtfulde i verden, hvilket overgår både det britiske og amerikanske. Danmark deler femtepladsen med Østrig. Dog topper Japan Henley Passport Index over mest magtfulde pas med visumfri adgang til 191.
Læs også om hvordam corona-pandemien har påvirket verdens pas.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €