Flyselskaber har længe opkrævet flere penge fra kunderne for mad om bord, ekstra bagage og mere benplads. Europas største luftfartskoncern, Deutsche Lufthansa AG, vil nu have kunderne til at betale for at reducere miljøpåvirkningen fra deres flyrejse med deres nye billettype.
Lufthansa lancerer deres nye grønne billettype,
Green Fares, i Europa og dele af Nordafrika efter en succesfuld prøveperiode i Danmark, Sverige og Norge.
I starten af august sidste år annoncerede koncernen Green Fares på det skandinaviske marked som et forslag på et bæredygtigt alternativ til de traditionelle billettyper Light, Classic og Flex.
Ifølge koncernen inkluderer Green Fares en fuld kompensation for flyrejsens CO2-udledning. Dette dog til en højere billetpris.
Fra onsdag den 15. februar vil rejsende kunne købe green fares og booke dem på både Business Class og Economy Class. De vil i første omgang blive tilbudt på mere end 730.000 flyvninger om året.
Green fares kan købes af rejsende med et af Lufthansa-koncernens selskaber, herunder Lufthansa, Austrian Áirlines, Brussels Airlines, Swiss International Air Lines, Edelweiss Air, Eurowings Discover samt Air Dolomiti i Europa og Marokko, Tunesien og Algeriet.
Tiltaget markerer det seneste forsøg fra et europæisk flyselskab på at dulme bekymringerne over miljøpåvirkningen fra flyvning - den mest kulstofintensive rejseform.
Læs også om aktivister overtager reklameskilte i klimaprotest – opfordrer til forbud mod flyreklamer.
Stigende efterspørgsel på bæredygtige flyrejser
Ifølge Lufthansa kommer tilbuddet i forlængelse af en stigende efterspørgsel på bæredygtige rejsetilbud.
Harry Hohmeister, der er bestyrelsesformand i Lufthansa-koncernen, sagde således om det nye tiltag:
"De grønne billetpriser blev allerede testet med succes sidste år for flyvninger fra Danmark, Sverige og Norge. Dette viste, at efterspørgslen efter mere bæredygtige rejsetilbud er stigende.
"Nu tager vi konsekvent det næste logiske skridt og tilføjer grønne billetpriser til vores velkendte billetprisstruktur for flyvninger i hele Europa og Nordafrika."
Den nye billettype vil give kunderne mulighed for at kompensere for deres klimaaftryk med 20 procent via det såkaldte bæredygtige flybrændstof, SAF, og de resterende 80 procent gennem bidrag til klimabeskyttelsesprojekter.
Den nuværende generation af bæredygtige flybrændstoffer genererer 80 procent mindre kuldioxidemissioner end traditionel petroleum til luftfart. SAF tegner også fremtidsudsigterne til næsten kulstofneutral flyvning.
Lufthansa nævnte ikke i pressemeddelelsen specifikt, hvor meget de nye grønne flybilletter vil koste, men de tilføjede kompensationerne øgede prisen på en økonomibillet fra London til Frankfurt i denne uge med omkring 7 procent til € 230 (1.714 kr.).
Det tillæg, som passageren betaler, vil ikke blive brugt til at købe brændstof til selve den valgte flyvning, men vil blive ført ind i Lufthansas brændstofkøbssystem.
Læs også om verdens første grønne transatlantiske flyvning letter i slutningen af 2023.
Klimaneutrale flyrejser i 2050 kræver en højere billetpris
Da verden mødtes i Paris i 2015 for at blive enige om en langsigtet plan for at tackle klimaændringerne, manglede to nøgleindustrier - luftfart og søfart.
Luftfartsindustrien bidrager med omkring 2,5 procent af de globale kulstofemissioner. Forskere mener dog, at luftfart har en meget større indvirkning på klimaændringer, end dette tal antyder.
Dette skyldes blandt andet de højder, flyene flyver i, og virkningerne af kondensationsstriber – vanddampe med udstødningspartikler produceret af flymotorer.
I juli 2022 vedtog den globale luftfartsorganisation,
ICAO, et langsigtet globalt mål om, at luftfartsindustrien skal opnå kulstofneutralitet i 2050. Målet betyder, at alle 193 ICAO-medlemslande giver tilsagn om deres støtte til en bæredygtig fremtid for luftfarten.
Selvom det ikke er en global regulator for luftfartsindustrien, er ICAO det FN-organ, der fremmer samarbejde mellem medlemsstaterne om lufttransport. ICAO kan dog ikke pålægge lande regler, men de nationale regeringer overholder normalt det, der er aftalt på ICAO-møder.
Luftfartsindustrien har i flere år været under stigende pres fra forbrugere og forskere for at finde måder, hvorpå flyrejser kan dekarboniseres. Dette med begrænset succes.
Lufthansa er blot et af mange andre luftfartsselskaber, der allerede tilbyder kunderne at betale ekstra for at CO2-kompensere, hvilket blot er en brøkdel af udgifterne for at nå målet.
CO2-kompensation er et tiltag, hvor virksomheder eller enkeltpersoner køber klimakreditter fra ordninger som skovbrugsplantager for at neutralisere kulstofemissioner fra aktiviteter som flyvning.
Lufthansa har et overordnet klimamål om at halvere sine CO2-udledninger inden 2030 i forhold til 2019-niveauet. Målet omfatter blandt andet køb af nyere, mere effektive fly og køb af alternative brændstoffer. Lufthansa sigter derigennem mod at være kulstofneutrale i 2050.
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.