Den tyske flygigant Lufthansa har økonomisk lagt pandemien bag sig. Selskabet har netop offentliggjort et overskud efter skat i tredje kvartal på næsten seks milliarder kroner.
Lufthansa-koncernen har i tredje kvartal af 2022 leveret et stærkt resultat. Et resultat der kan illustrere enden på coronapandemien.
Selskabets regnskab for perioden juli til september 2022 viser et overskud efter skat på 813 millioner euro. Det svarer til omkring seks milliarder danske kroner.
Overskud svarer til en stigning på 93 procent til samme periode sidste år, hvor Lufthansa havde overskud på 74 millioner euro.
Resultatet skal ses i lyset af, at Lufthansa kæmpede med strejker blandt piloter og jordpersonalet. Det kostede selskabet omtrent 70 millioner euro, svarende til 520 millioner danske kroner.
Lufthansa og piloterne indgik i september en aftale om højere løn samt en fredsforpligtelse, der frasiger piloterne retten til at strejke frem til den 30. juni 2023.
Lufthansa indgik ligeledes en lønaftale med jordpersonalet i begyndelsen af august, efter at konflikten førte til at 20.000 af de ansatte gik i varslingsstrejke i slutningen af juli.
Lufthansa Group omfatter udover Lufthansa også flyselskaberne, Austrian, Swiss, Eurowings og Brussels Airlines.
I september solgte den tyske stat sin sidste aktieandel i Lufthansa, så selskabet igen er ejet af private.
Læs også om piloterne i Lufthansa kan ikke strejke før juni 2023 efter ny aftale.
Ser lyst på fremtiden
Meget tyder på, at Lufthansa-koncernens seneste regnskab viser enden på coronapandemien.
Lufthansa kunne i august for første gang siden pandemiens begyndelse meddele om et overskud efter skat, ligesom de i oktober hævede deres forventninger for året grundet den store efterspørgsel.
Over 33 millioner passagerer fløj med koncernens flyselskaber i tredje kvartal i år sammenlignet med 20 millioner i samme periode for 2021. Dette resulterede i rekordprofil, der var imponerende 23 % højere end 2019's præ-pandemiske niveauer.
Belastningsfaktoren er et andet parameter, hvor Lufthansa-koncernen klarer sig godt eller faktisk bedre end før coronavirussens bredte sig.
Med et gennemsnit på 86 % sætter dette det på niveau med rekordår før COVID-19. I mellemtiden har belastningsfaktorer i erhvervslivet og første klasse overskredet dem, der blev opnået i 2019. Også efterspørgselen på fritidsrejse er høj.
Den administrerende direktør for Lufthansa Group, Carsten Spohr, mener også, at det stærke resultat peger på en lys fremtid for koncernen. Han udtrykker det således i en pressemeddelelse:
Lufthansa Group har økonomisk lagt pandemien bag sig og kigger optimistisk ind i fremtiden. Ønsket efter at rejse og dermed efterspørgslen på flyrejser fortsætter uformindsket.
Spohr oplyser endvidere, at koncernen investerer i fremtiden med 200 fly. Det er den største produktfornyelse i selskabets historie.
Det er ikke kun passagertransporten, der driver overskuddet
Mens høje brændbrændstofpriser, inflation og geopolitisk uro er en udfordring for luftfartsindustrien har Lufthansa Cargo opnåede et driftsoverskud på 1,3 mia. euro mellem januar og september. Dette overskud bringer selskabet godt på vej til at slå 2021's helårsrekord på i alt 1,5 mia. euro. Dens asiatiske ruter klarer sig særligt godt.
Tilsvarende havde Lufthansa Technik, luftfartsselskabets vedligeholdelsesdivision, sit bedste kvartal nogensinde med et driftsresultat på 177 millioner euro. Lufthansa Technik har nydt godt af den øgede efterspørgsel efter vedligeholdelse, da flere fly er tilbage i luften. Denne del af virksomheden opererer nu på 90 % af niveauet før pandemien og forventes ligesom fragtdivisionen at generere et rekordstort overskud i år.
Læs også om europæiske flyselskaber rapporterer om betydelig stigning i passagertallet i september.