Lufthansa har i en pressemeddelelse bekræftet, at dets nyetablerede datterselskab ved navn City Airlines vil starte flyvninger i sommeren 2024. luftfartsmyndigheder i juni i år.
Det nystiftet Lufthansa-datterselskab, City Airlines, starter driften i sommeren 2024.
Dette blev annonceret af Lufthansa-koncernen onsdag. Datterselskabet blev opstartet sidste år og modtog AOC-licensen (Air Operator Certificate) fra de tyske
Formålet med det nye flyselskab er at tilbyde kortdistanceforbindelser via knudepunkterne i Frankfurt og München til en lavere pris end Lufthansa-kernemærket.
Strategisk greb for omkostningsbesparelser
City Airlines vil operere og samarbejde om ruter med Lufthansas eksisterende datterselskab Lufthansa Cityline, hvis omkostningsstruktur længe har været betragtet som for dyr af ledelsen. Meget tyder derfor på, at koncernen på sigt ikke kommer til at operere to flyselskaber side om side, som begge har samme opgave, nemlig at producere feederflyvninger til langdistanceflyvninger.
Intet vil ændre sig for kunderne ved booking, eftersom billetterne fortsat vil blive solgt udelukkende gennem Lufthansa.
"Med City Airlines ønsker vi at skabe muligheder for de kommende årtier og sikre bæredygtige arbejdspladser i Tyskland. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan vokse og styrke hubbene i München og Frankfurt på en bæredygtig måde," sagde Jens Fehlinger, administrerende direktør for City Airlines.
Repræsentanter for fagforeningerne anklager dog Lufthansa for at bruge det nye datterselskab strategisk til at reducere lønomkostningerne. Koncernen kan med det nye selskab ansætte personale på nye kontrakter, hvilket reducerer den relativt høje omkostningsstruktur i flyselskabets eksisterende kortdistanceselskaber.
Lufthansa blev ramt af pilot- og jordpersonalestrejker i 2022, der lammede driften. Koncernen blev i august enige om at give sine piloter lønstigninger på i alt 18 procent i de kommende år for at bringe stabilitet efter strejken over stigende inflation. Det anslås, at strejken endte med at koste Lufthansa 70 mio. euro.
Konkurrencemæssig styrkelse af kortdistancenetværket
Ifølge Lufthansa vil rekruttering af operationelt personale starte i november i år. De vil primært ansætte medarbejdere fra den eksisterende Lufthansa Cityline.
For at positionere City Airlines på sigt overvejer man også at hente engelsktalende piloter fra udlandet ind i rekrutteringsprocessen til at flyve selskabets fly.
Den konkurrencemæssige styrkelse af kortdistancenetværket er afgørende for Lufthansas markedsposition som koncern og for den planlagte vækst i langdistancesegmentet på det tyske marked.
Det nye flyselskab, der er baseret i München, vil i første omgang starte med fire til fem jetfly, hovedsageligt af typen Airbus A319, som har 138 sæder. Lufthansa overvejer også muligheden for at bruge Airbus A220 eller Embraer fly.
Læs også om Lufthansa udvider sine grønne flybilletter til Europa og dele af Nordafrika.