Hvornår er sne skyld i en flyaflysning?

Sidste januar blev hundredvis af flyvninger annulleret i Europa, da en stærk vinterstorm forstyrrede rejser til og fra Holland, Tyskland og Østrig. For to år siden, i vintersæsonen 2017/2018, blev flyvninger i Nordeuropa aflyst som følge af kraftig sne. Flere tusinde rejsende var strandet i lufthavne og måtte vinke farvel til deres planlagte rejse. Men bare fordi din flyrejse kan blive annulleret på grund af sne, betyder det ikke, at det sker.

Hundredvis af fly letter hver dag i Europa og rundt om i verden selvom landingsbanen er snedækket og stormen raser. En snestorm behøver ikke nødvendigvis stoppe din næste europæiske flyvning, så længe piloterne har god sigtbarhed og sikkerheden er i orden, kan flyet sagtens lette.

Så hvis du nogensinde har spekuleret på hvornår et fly annulleres på grund af sne, så læs med.

Aflysninger ved dårligt vejr

Dårligt vejr såsom snestorm kan skabe betydelige problemer for et fly under start, landinger og i luften, og det kan i sidste ende afgøre om dit fly afgår til tiden eller om det forsinkes. Når der er meget is eller sne på en lufthavns landingsbanen, kan fly ikke lette sikkert og heller ej lande. Ligesom med din bil kan iskolde forhold reducere trækkraft for et fly. Da fly i sidste ende er forbundet til jorden via en håndfuld gummidæk, der griber fat i landingsbanens asfalt, kan dette være en farlig situation.

Efter kraftigt snevejr kan et tab af trækkraft føre til akvaplaning. Når et fly taber trækkraft, har det brug for længere landingsbane til at stoppe. For at begrænse dette har man mulighed for at forlænge landingsbanerne under storme. Men frosset vand i form af is eller sne gør et fly endnu sværere at styre eller stoppe.

Dog holder selv en stor mængde sne dig ikke nødvendigvis fanget i lufthavnen i lang tid. Lufthavnspersonale har og er trænet i brug af udstyr, der hjælper med at fjerne sne fra deres landingsbaner. Dette udstyr er et effektivt værktøj, så længe nedbørsmængden ikke overstiger kapaciteten.

Annulleringer ved lav sigtbarhed

På trods af at sne kan være skyld i flyaflysninger, så skyldes de fleste forsinkelser faktisk en lav sigtbarhed, hvilket øger faren ombord på en kommerciel flyvning. Når piloternes sigtbarhed er begrænset, er det svært at navigere både i lufthavnen og i luften.

Høje vindstød

En stærk vind kan give problemer for fly både på landingsbanen og i luften, selvom det ikke sner. På landingsbanen kan liggende sne let rives op af vinden, hvilket reducerer sigtbarhed for piloter og påvirker trækkraften.

En forholdsvis almindelig bekymring er, at vinterstormen ofte ledsages af voldsomme vindstød, der kan opstå ud af ingenting og uden advarsel. Disse vindstød gør både start og landinger særligt udfordrende, hvis ikke risikable. I luften kan høje vindstød også forværre turbulens, skræmme passagerer og udfordre piloter og ikke mindst flyet.

Flyaflysning på grund af sne

Et andet tilfælde, hvor flyvninger kan aflyses under særlig koldt vejr, er, hvis der dannes is på eller omkring et fly. Særligt flyets vinger, landingsudstyr, og foran og bag på flyet kan fryse til i kulden. Når der dannes is i disse områder, kan kontrollen af flyet blive stærkt påvirket.

Frost og is dannes faktisk oftere på en lufthavns landingsbaner ved regnvejr sammenlignet med snevejr. Frysningen af ​​landingsbanen kan ødelægge trækkraft under start og landinger. Mens mange lufthavne i koldere klima har protokoller til håndtering af ophobende sne, kan en for stor mængde føre til en aflysning eller en forsinkelse.

Ofte tager flyselskabets beslutning om aflysningen form i en protokol, hvor forskellige kriterier skal være opfyldt. Kriterierne inkluderer mængden af ​​snefald i en given periode, og om andre flyselskaber annullerer rejser på grund af dårligt vejr.

Ud over disse protokoller kan manualer i specifikke lufthavne beslutte at annullere fly for at undgå enhver risiko. Piloter er selv uddannet i at afgøre, hvorvidt det er ansvarligt at sende et fly i luften. Det kan være frustrerende at sidde i lufthavnen, når et fly annulleres. Men heller være på den sikre side, især i betragtning af de potentielle problemer, der kan opstå under snevejr.

Kan fly flyve i snestorme?

Et ganske almindeligt spørgsmål, som flyrejsende stiller når en snestorm rammer, er, om det er farligt at flyve i snestorm. Svaret afhænger af et par faktorer. Ofte kan fly flyve i alt slags vejr, inklusive snestorme. Dog er det typen af snestorm og dens virkning på landingsbanen og fly, der afgør om der skal aflyses.  

Når det er sagt, skal du ikke være bange eller tro at der er et problem hvis sneen raser. Du skal stadig dukke op til lufthavnen til tiden, medmindre din flyvning er aflyst. Selv under voldsomt vejr er fly typisk forsinket og ikke aflyst.

Selv hvis en aflysning opstår, følges den normalt op med en alternativ flyvning samme dag, selvfølgelig hvis vejret tillader det. Det afhænger af sigtbarhed og sikkerhed.

Annulleret eller forsinket flyvning? FlyPenge kan hjælpe

Hvis din europæiske flyvning blev forsinket eller aflyst på grund af dårligt vejr - eller af anden grund - har du muligvis rettigheder i henhold til EU261. Denne lov om kompensation for flyforsinkelse fra 2004 beskytter flypassager, der rejser fra en EU-lufthavn eller til en EU-lufthavn med et EU-flyselskab.

Din kompensation ved en flyforsinkelse kan være op til € 600 pr. passager pr. flyvning, som kan omfatte hver led af din rejse. Især her om vinteren, hvor dårligt vejr ofte medfører flyforsinkelser og aflysninger. Også Overbookinger kan dækkes af denne lov, hvis du nægtes boarding, på trods af at du var checket ind i tide, og havde alle nødvendige rejsedokumenter med dig. Det er vigtigt, at du kender dine rettigheder.

Bare fordi dit fly blev forsinket eller aflyst, betyder det ikke, at du automatisk har ret til kompensation.

Derfor er det bedst at overlade det til eksperterne ved FlyPenge. Vi indgiver dit krav på kompensation på dine vegne direkte til det ansvarlige flyselskab. Vi tager os af alt det tunge arbejde, mens du kan læne dig tilbage. Ring eller klik ind på FlyPenge i dag for at se, hvordan vi kan hjælpe dig med din berettiget kompensation.

Læs også om EU261 passagerrettigheder, når du rejser i Europa.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €