Rejse- og turismeindtægterne forventes at falde med næsten 35% i 2020, hvilket vil koste op til 100 millioner arbejdspladser. Store flyselskaber har allerede skåret omkring 70.000 jobs, herunder store jobnedskæringer fra blandt andre Lufthansa og British Airways.
Antallet af rutefly er faldet med 48% siden samme tid sidste år, da flyselskaberne fjerner ruter og reducerer hyppigheden af fly, er fremtiden for flyrejser usikker.
I lufthavnen og på flyet er øgede sanitetsprotokoller indført. Du skal bære mundbind og holde god afstand til dine medpassagerer. Men ikke desto mindre står lufthavne stadig tomme verden over. Deres restauranter, barer og toldfrie butikker er lukkede.
Det er bestemt en anderledes oplevelse at flyve i disse dage. Ifølge International Air Transport Association (IATA) forventes flyrejser først at være ved sin normale tilstand i 2024.
Nye politikker og sikkerhedsforanstaltninger
Mange er fortsat bekymrede for coronavirus, især i lukkede rum som fly, særligt da der ikke forventes en vaccine før 2021. Mange er også opmærksomme på, at man som rejsende kan sprede virussen til nye områder og dermed medvirke til en genopblussen.
I en IATA-undersøgelse sagde 58% af de adspurgte, at de undgår flyrejser, hvorimod 33% sagde, at de vil fortsætte med at flyve i fremtiden. Deres største bekymring var at befinde sig i et overfyldt område på vej til flyet - enten i en bus eller i kø i lufthavnen, sidde ved siden af en person, der kan blive smittet, bruge toiletterne i lufthavnen eller i flyet og trække vejret i flyets kabine.
Det faktum, at flyrejser ikke forventes at vende tilbage til sin normal før 2024, betyder, at mængden af folk i lufthavne helt naturligt reduceres, og de der er der må tage en række forholdsregler.
Retningslinjerne fra Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) for lufthavne og flyselskaber inkluderer:
- Temperaturscreening ved ankomst i lufthavnen
- Kun personer med billetter er tilladt i lufthavnen
- Installation af dispensere til håndsprit
- Mundbind skal bæres af personale og passagerer både i flyet og i lufthavnen
- Anbefalet fysisk afstand på 1,5 meter
- Anvendelse af flere busser til og fra flyet for at mindske trængsel
- Reduceret mad og drikke service
- Intet toldfrit salg ombord
- Nedsat kapacitet til håndbagage
IATA-undersøgelsen viste desuden, at passagerer for det meste er enige i disse regler: 43% er enige i at gennemgå temperaturmåling, 42% er i enige i at bære mundbind, og 39% er enige i at tage en coronavirus-test inden rejsen.
Uanset hvilken fremtid flyrejser har, så er en ting sikkert. Disse retningslinjer og forholdsregler kommer til at være en del af at rejse de kommende år.
Mens den globale lufttrafik bestemt påvirkes af coronavirus, så har forskellige rejseforbud også en virkning.
De fleste EU-medlemslande tillader kun rejsende fra visse lande uden for EU, og store lande såsom USA og Brasilien er ikke på listen.
Efter henstillinger fra Det Europæiske Råd (EF) er det kun indbyggere i Australien, Canada, Georgien, Japan, New Zealand, Rwanda, Sydkorea, Thailand, Tunesien og Uruguay, der har adgang til EU. Canada og Australien har lukket deres grænser for alle udenlandske statsborgere. Mange dele af Mexico begrænser alle ikke-nødvendige rejser.
Udover at lande, der lukker deres grænser, anbefaler mange regeringer også, at deres borgere ikke rejser undtagen af væsentlige grunde.
Hvis du skal rejse, bør du orientere dig om lokale restriktioner forud for din rejse. Hvis din rejse går gennem andre lande, bør du også orientere dig om lokale restriktioner i disse transitlande.
Europa-Kommissionen har udstedt vejledning til rejsende, der blandt andet inkluderer ankomst tidligt i lufthavnen, check-in elektronisk, opretholde social afstand og bære et mundbind. Du bør altid følge Udenrigsministeriets rejsevejledninger. De har blandt andet lavet rejseråd til
erhvervsrejsende,
rejser indenfor EU- og Schengenlande og
til rejser uden for EU og Schengen.
Nye restriktioner kan indføres med meget kort varsel, ligesom transportforbindelser kan indstilles med meget kort varsel. Du bør være forberedt på dette, hvis du vælger at rejse til udlandet, da der ikke er nogen, der kan forudsige COVID-19-pandemiens udvikling.
Alt i alt har disse nye regler og forskrifter haft en dæmpende effekt på flyrejser, og faldet i indtægter bringer fremtiden for luftfart i fare.
Hvad betyder dette for flyrejser
Samlet set vil den globale lufttrafik forblive under niveauet før pandemien indtil mindst 2023, mens indtægterne for passagerkilometer vil indhentes i 2024, ifølge IATA.
Kortere flyrejser vil komme sig hurtigere end de internationale langdistanceflyvninger, hvilket betyder, at forbrugerne sandsynligvis vil have det bedre med rejser tæt på hjemmet. Vi ser allerede denne tendens i flere lande, hvor ”opholdscation”, roadtrip og korte flyvninger bliver mere populære. Netop denne popularitet kan skabe en langsigtet ændring i rejsevanerne, da forbrugerne måske indser, at indenrigsrejser er mere økonomiske og lige så afslappende.
Den virkning, som coronavirus vil have på fremtiden for flyrejser, varierer også afhængigt af hvilket land du ser på.
EU-borgere kan for eksempel frit rejse blandt andre EU-lande. Australiere og newzealændere er velkomne i mange dele af verden, men de møder en række begrænsninger, når de vender hjem, hvilket muligvis kan gøre, at de også rejser kortere. USA udgør ca. 40% af den globale lufttrafik, og netop USA vil sandsynligvis være langsomme til at komme sig, hvilket vil få en varig effekt på rejsebranchen.
Et andet område, der gør en stor forskel i, hvor hurtigt luftfartindustrien kommer sig COVID-19, er forretningsrejser.
Med aflyste konferencer, medarbejdere, der arbejder hjemmefra og forretningsmøder, der finder sted virtuelt, er forretningsrejser fortiden. Ifølge
Global Business Travel Association kan sektoren miste 820 milliarder dollars i 2020. Selv efter pandemien vil fjernarbejde og virtuelle møder være en ny normal, eftersom diverse virksomheder indser fordelene for deres bundlinjer. Dette kan have en varig indvirkning på fremtiden for luftfart.
Hvad dette betyder for flyselskaberne
Det kommer ikke som nogen overraskelse for flyselskaberne, at flyrejser ikke forventes at vende tilbage til normal før 2024. De har været i frontlinjen af coronavirus- panndemien. De har allerede oplevet nogle af dens værste konsekvenser. Afskedigelser og omkostningsbesparelser har været udbredt for både Europæiske og amerikanske flyselskaber:
- British Airways fyrede omkring 12.000 mennesker tilbage i april
- American Airlines annoncerede 5.000 jobnedskæringer i maj
- SAS anslog, at det bliver nødvendigt at skære 5.000 job
- EasyJet kunne afskedige mere end 4.500 ansatte
- Ryanair sagde, at det er nødvendigt at opsige mere end 3.000 job for at overleve
- Norwegian Air har indgivet konkurs
- Virgin Australia har også ansøgt om konkursbeskyttelse
Listen er lang og fortsætter. Mange flyselskaber, som de ovenfornævnte, har allerede meddelt jobnedskæringer, og fremtiden for flyrejser i Amerika vil være endnu mere usikker.
I Europa har mange luftfartsselskaber også modtaget offentlige
bailout-penge , selv de, der har annonceret jobnedskæringer. IATA råder regeringer til at fortsætte med at tilbyde redningspakker som disse:
- Lufthansa modtog den største redning: 9 mia. € fra den tyske regering
- Air France blev reddet for 7 mia. €
- KLM modtog 3,4 mia. € fra den hollandske regering
- Swiss Airlines modtog 1,5 mia. € fra sin regering
I Europa kan lavprisselskaber muligvis have en overraskende fordel, eftersom de har mere likviditet end virksomheder med højere omkostninger.
En
rapport fra Center for Aviation viste, at Wizz Air og Ryanair har den højeste likviditet blandt alle europæiske flyselskaber, hvilket giver dem mulighed for at undgå kapitaltilførsel udefra med deraf tab af indflydelse og endda forblive rentable - indtil videre. Lufthansa, SAS og Norwegian havde den laveste likviditet og er blandt de virksomheder, der har reduceret flyvningerne mest. Det kan være en god nyhed for passagererne, hvis lavprisselskaberne overlever: fremtiden for flyrejser kan være billigere.
Der er dog en anden konsekvens af corona-pandemien, der både rammer passagerer og virksomheder.
Eftersom flyrejser ikke forventes at vende tilbage til normal før 2024, er luftfartsselskaberne nødt til at aflyse og forsinke flere og flere flyvninger. I Europa komplicerer dette fremtiden for flyrejser endnu mere på grund af EU-forordningen 261, også kendt som passagerrettighedsloven. Denne lov kræver, at flyselskaber, der annullerer eller forsinker bestemte flyvninger, refunderer passagerernes billetter og i nogle tilfælde også betaler yderligere kompensation.
Forordningen har resulteret i en kamp mellem flyselskaber og forbrugerrettighedsorganisationer. Flyselskaber vil direkte nægte udbetaling af kompensation for derimod at give forbrugerne kuponer til fremtidige flyrejser. Dette hjælper flyselskabernes likviditet, men strider mod forordningen 261 om passagerrettigheder.
Mange regeringer forsøger heldigvis at redde flyselskaberne og luftfartindustrien fra totalt sammenbrud. Men Europa-Kommissionen er indstillet på at opretholde Forordningen om flypassagerers rettigheder, så hvis din flyvning er forsinket eller aflyst, kan du stadig indgive et krav om kompensation i henhold til EU 261.
Luftfartens fremtid er uvis, og det er ikke underligt, at flyselskaber ikke prioriterer passagerrettighederne i den nuværende situation.
Du kan derfor muligvis få brug for professionel hjælp til at indgive dit krav og sikre, at du får den kompensation, du er berettiget til.
FlyPenge har mange års ekspertise, og vi håndterer al kommunikation med flyselskabet. Vi tager dem endda i retten, hvis det er nødvendigt. Du behøver ikke vente til 2024 med at få din berettiget kompensation. Når du har
sendt din sag til os, går vi straks i gang med at behandle den. Hvis vi vinder sagen, bliver pengene sat ind på din konto.
Læs også om flyaflysning grundet Coronavirus – hvad er dine rettigheder?