Et stort flyselskab har afsløret, at det er nødt til at gennemføre 18.000 unødvendige flyvninger denne vinter. Det fik miljøforkæmpere til at opfordre til, at reglerne omkring Europas lufthavnsslots bliver gennemovervejet.
Lufthansa Group - som omfatter Brussels Airlines, Austrian Airlines, Eurowings og Swiss - er nødt til at flyve "tomme" fly blot for at beholde deres start- og landingsrettigheder i europæiske lufthavne.
Belgiens transportminister, Georges Gilkinet, opfordrede i sidste uge Europa-Kommissionen (EF) til at sætte en stopper for dette "miljømæssige, økonomiske og sociale nonsens", efter at det viste sig, at 3.000 af disse "spøgelsesflyvninger" var fra datterselskabet Brussels Airlines' fly.
Greta Thunberg er blandt dem, der har sat fokus på den såkaldte "use it or lose it-regel" (80-20-regel, som den normalt er kendt), som er kernen til problemet. "EU er helt sikkert i en klimanødstilstand..." tweetede hun sarkastisk.
Ifølge den såkaldte 80-20-regel skal flyselskaber normalt anvende mindst 80 procent af de lufthavnsslots, dvs. start- og landingstilladelser, som er tildelt dem. Gør flyselskaberne ikke det, risikerer de at miste retten til deres lufthavnsslots i næste tilsvarende sæson.
I marts godkendte EU-Kommissionen en midlertidig suspension af slotsreglerne i den foreliggende sommersæson som følge af coronapandemien. Det betød, at flyselskaberne i begrænset udstrækning kunne udnytte deres lufthavnsslots de følgende måneder.
Også Euronews Green har været ude med riven. De mener netop, at denne problematik understreger det faktum, at beslutningstagere og flyselskaber ikke har forstået den alvorlige klimakrise, vi står i.
"Hvis det var tilfældet, ville tomme fly ikke længere være tilladt."
Så hvad er meningen med disse spøgelsesfly - og hvad er deres omkostninger for klimaet?
Hvorfor skal flyselskaber bevare deres lufthavnsslots?
I øjeblikket skal flyselskaber flyve i mindst 50 procent af deres planlagte start- og landingsslots, ellers risikere de at miste dem. Denne tærskel blev revideret ned fra de sædvanlige 80 procent, da pandemien ramte i 2020, men er sat til at blive hævet op til 64 procent fra slutningen af marts til slutningen af oktober 2022.
Da EU-kommissionen annoncerede ændringen den 15. december, udtalte de, at flytrafikvurderinger tyder på, at luften vil være næsten 90 procent lige så travl i år som i 2019. Men med flyselskaber, der fortsætter med at måtte flyve tomme fly på grund af Omicron, siger kritikere, at reglen stadig er for streng. Lufthansa alene har sagt, at de planlægger at aflyse 33.000 ruteflyvninger inden udgangen af marts.
80/20-reglen handler om at fordele lufthavnskapacitet effektivt, beskriver International Air Transport Association (IATA). Det giver flyselskaberne sikkerhed for at annoncere billetter næsten et år i forvejen, hvilket giver kunderne mulighed for at booke flyrejser på lang sigt.
Klimapåvirkningen nævnes ikke i IATAs forklarende faktablad. Så er det virkelig den bedste måde at gøre tingene på?
En alliance af flyselskaber og miljøforkæmpere tror det ikke. I en tale til avisen Frankfurter Allgemeine i sidste måned beskrev Lufthansa CEO, Carsten Spohr, de 18.000 rejser som "tomme, unødvendige flyvninger."
Og flyselskabets EMEA-talsmand, Boris Ogurksy, udtalte til Euronews Green, at der er behov for mere fleksibilitet denne vinter.
"Andre regioner i verden har en mere pragmatisk tilgang, for eksempel [i USA] ved midlertidigt at suspendere reglerne på grund af den nuværende pandemiske situation. Det gavner klimaet og flyselskaberne.”
Ogursky præciserer også, at alle 18.000 Lufthansa-flyvninger vil have nogle passagerer ombord eller fragt, så de ikke er helt tomme.
Hvilken klimabagage medbringer disse spøgelsesfly?
Spørgsmålet om tomme - eller næsten tomme - flyvninger er ikke kun et problem for det tysk-baserede luftfartsselskab. Andre store flyselskaber, herunder KLM og Air France, udtalte, at de regner med yderligere fleksibilitet fra EU for at undgå disse unødvendigt forurenende spøgelsesfly.
Det har været et vedvarende problem siden marts 2020, hvor adskillige luftfartsselskaber beholdt deres normale flyvefrekvens i uger blot for at holde slots i lufthavne i hele Europa, rapporterede den irske eksaminator. På det tidspunkt gik Cork lufthavn fra at håndtere op til 15.000 passagerer om dagen til kun 40.
Som aktivister har påpeget, taler EU's manglende fleksibilitet over for den pågældende 80-20-regel imod den europæiske grønne aftale om at reducere kulstofemissionerne fra transportsektoren med 90 procent inden 2050.
De fleste, men ikke alle, af Lufthansas 18.000 spøgelsesfly drives i Europa, men det kan være vanskeligt at beregne deres nøjagtige miljøomkostninger.
Catherine Livesley, grundlægger af No Fly Travel Club, udtalte, at"en kortdistanceflyvning på en 737 udleder cirka 18 tons CO2 i timen - det er næsten det dobbelte af, hvad en gennemsnitlig europæisk borger udleder på et helt år.”
"Det virker uforståeligt, at vi aktivt kræver, at flyselskaberne producerer disse kolossale emissioner blot for at sikre landingspladser - selv ved 50 procent af normal kapacitet.
"Flyselskaber og lufthavne skal gøre det til en prioritet at finde en bedre løsning - og bør tilskyndes af regeringer til at gøre det."
Læs også om fem af Europas største lufthavne udleder tilsammen mere CO2 end Sverige.