Fem af Europas største lufthavne udleder tilsammen flere CO2 -emissionerne end hele Sverige. Det viser en ny rapport T&E, ODI og ICCT.
Passagerfly fra London Heathrow Airport, Charles de Gaulle Airport i Paris, Frankfurt International Airport, Amsterdam Airport Schiphol og Adolfo Suárez Madrid-Barajas Airport udleder tilsammen 53 millioner tons CO2. I 2020 udledte Sverige omkring 45,4 millioner tons CO2.
Tallene stammer fra
The Airport Tracker, et online værktøj, der for første gang præcist viser, hvor meget CO2, der udledes fra fly, der afgår fra lufthavne rundt om i verden.
Trackeren er et fælles projekt iværksat af International Council on Clean Transportation (ICCT), ODI og Transport and Environment (T&E). Trackerne indeholder oplysninger om de 1.300 største globale lufthavne, der dækker 99 % af den globale flypassagertrafik.
Den viser de samlede mængde passagerrelaterede emissioner genereret af hver lufthavn. Disse tal inkluderer dog ikke flyvninger med last.
Mindre lufthavne betaler prisen
Eftersom mange af flyvningerne fra Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt International Airport, Amsterdam Airport Schiphol og Madrid-Barajas Airport har destinationer uden for Europa, er de undtaget fra EU og Storbritanniens Handels- og samarbejdsaftale, som kun dækker indenrigsflyvninger inden for EU.
For eksempel stammer 80 procent af Paris Charles de Gaulle's emissioner fra langdistanceflyvninger. Til sammenligning er langt de fleste flyafgange fra f.eks. Venedig og Krakow korte afstande og falder inden under Handels- og samarbejdsaftale. Derfor beskattes mindre lufthavne mere end større lufthavne, der driver længere flyvninger med højere emissioner.
De globale luftfartsemissioner voksede med 5 % om året fra 2013 til 2018 og nåede op på 2,5 % af de globale CO2 – emissioner. Var det et land, så ville det være den 7. Største CO2- udleder i verden. Kina er det land i verden, der udleder mest CO2.
Hundredvis af lufthavne rundt om i verden planlægger at udvide på trods af luftforureningens styrtdyk under corona-pandemien, hvor verdens lufthavne og fly stod tomme. Flytrafikken forventes at vende tilbage til 2019 -niveauet i løbet af bare fem år.
Alle fem lufthavne, der er nævnt ovenfor, har planer om udvidelse.
Læs også om byer rundt om i verden rapporterer om bedre luftkvalitet.
Lufthavnsudvidelser hører sig ikke til i denne tid
Jo Dardenne, aviation manager ved Transport & Enviroment (T&E), mener denne undersøgelse, er et klokkeklart tegn på, at luftfartsindustrien ikke gør nok for at dæmpe deres forurening.
”Luftfartsindustrien gør ikke nok for at dæmpe sine emissioner. Hvis flyselskaberne og producenterne ikke vil investere i rene brændstoffer, kan vi ikke retfærdiggøre lufthavnsudvidelse. Nogle af verdens største lufthavne er allerede ansvarlige for mere forurening end nogle lande. ”
I modsætning til biler eller kraftværker udledes de fleste emissioner fra fly uden for Europas grænser, hvilket efterlader størstedelen af emissionerne fra europæiske lufthavne helt overset. Ifølge Dardenne bør alle flyvninger indgå i den Europæiske Unions emissionshandelssystem, ikke kun dem inden for Europa.
”Vi kan nu se det alarmerende omfang af lufthavnsemissioner, og det er klart, at luftfartssektoren ikke gør nok for at bremse dens forurening. Vi kan ikke retfærdiggøre lufthavnsudvidelse i denne tid med klimakrise, ”tilføjede hun.
Af de 348 lufthavne i Europa tegner kun 10 sig for 42 % af regionens CO2 -emissioner til passagerer. 4 af disse 10 lufthavne ligger i Storbritannien og Tyskland.
Læs også om nyt kraftigt batteri kan give os fly, der ikke forurener.