EU's klimaplaner om at reducere udledningen af drivhusgasser med mindst 55 procent inden 2030 kan på kort sigt afholde turister fra at besøge Spanien, viser ny rapport. På lang sigt kan den dog gavne landets konkurrencedygtighed.
Ifølge Europa-Parlamentet står den civile luftfart for 13,4 % af de samlede CO2-udledninger fra transport i EU. Det skal der laves om på.
Derfor er den Europæiske Union allerede godt i gang med forhandlingerne om klimapakken ’Fit for 55’, der skal sikre realiseringen af den europæiske grønne pagt.
’Fit for 55’ skal bidrage til, at EU som helhed opfylder målet om 55 procent reduktion af netto-emissionerne i forhold til 1990-niveauet inden 2030, og desuden at kontinentet er klimaneutralt i 2050.
Rapporten, som konsulentfirmaet Deloitte står bag, undersøger den potentielle effekt EU-Kommissionens Klimapakke har på turistindustrien.
Rapporten forudser, at miljøtiltag som eksempelvis billetafgifter og bæredygtigt flybrændstof kan betyde tab af 11 millioner internationale turister til Spanien. Spanien kan også miste milliarder af euro i turistindtægter og 430.000 job, der er afhængige af turistindustrien.
Hvilke grønne foranstaltninger planlægger EU at indføre?
EU vil reducere sine kulstofemissioner ved hjælp af en række forskellige forslag - herunder flere, der sigter mod at reducere luftfartsindustriens indvirkning på miljøet.
De forslag, som Europa Kommissionen har fastsat i henhold til klimapakken ”Fit for 55”, omfatter en forpligtelse til at bruge minimum 5 procent bæredygtigt flybrændstof (SAF), hvilket er tre til seks gange dyrere end konventionelt brændstof.
Derudover omfatter klimapakken et forslag om en billetafgift på yderligere 7,85 euro til prisen på flybilletter til Spanien.
Samlet konkluderer rapporten, at indførelsen af disse forslag inden 2030 vil resultere i, at rejser til Spanien bliver dyrere. De højere omkostninger kan ende med at afskrække turister fra at besøge landet.
Hvordan vil EU's grønne tiltag påvirke Spanien?
Samlet set forudser Deloitte, at 11 millioner internationale turister kan blive afskrækket af de højere omkostninger. På tværs af indkvarterings-, føde-, drikkevare- og andre sektorer, der er afhængige af turisme, vil dette tegne sig for udgifterne på ca. 12 mia. EUR.
Ser man på prognoser for beskæftigelsen i 2030, viser rapporten også, at 430.000 job kan gå tabt - hovedsagelig på grund af passagertabt fra afgiften på brændstof og billetter.
Er EU's ændringer af luftfartsindustrien det værd?
Selvom EU-Kommissionens klimapakke ved første øjekast virker som dårlige nyheder for turister og for den spanske økonomi, der er stærkt afhængig af turistsektoren, er det præcis den slags drastiske foranstaltninger, som regeringer og EU bør tage for at opnå netto-nul - et mål, som mange i rejsebranchen er dedikeret for at opfylde.
Ifølge den spanske luftfartsforbund (ALA) administrerede direktør, Javier Gándara, er man i luftfartssektoren er forpligtet til at opnå netto-nulemissioner inden 2050.
"Vi deler målet med EU og med vores regering, men vi mener, at der er andre løsninger på vej til at nå dette mål, som er mere effektive og gunstige for økonomien og beskæftigelsen."
Gándara har bedt den spanske regering om at genoverveje en afgift på jetbrændstof og i stedet opfordre til andre "mere effektive og gunstige" foranstaltninger såsom bæredygtige flybrændstoffer.
EU Kommisionens klimaplan giver Spanien og andre populære feriedestinationer i Middelhavsområdet mulighed for at udvikle en ny form for grøn turisme, som på sigt vil gøre dem mere konkurrencedygtige i fremtiden.
Desuden vil billetafgiften og CO2-afgifterne give mulighed for flere obligatoriske investeringer i teknologier, der effektivt bidrager til reduktionen af emissioner. Det er netop et område flyselskaber og resten af luftfartsindustrien har været uvillige til at gøre af sig selv, indtil de juridisk er tvunget til det.
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.