Ferierejsesæsonen nærmer sig. Det betyder, at mange internationale rejsende vil opleve ventetid i forbindelse med deres flyrejse, der skal bringe dem tættere på familie, venner eller en på afslappende destination væk fra at stressen.
En aflysningeller lang forsinkelse kan imidlertid skabe rod i rejseplanerne. Det kan væreen betydelig følelsesmæssig og økonomisk byrde for rejsende, der er nødt til atkøbe et ekstra måltid, hotelophold eller ligefrem en ny flybillet, hvis flyselskabetikke lever op til deres afgangstider.
Viintroducerer EU261
I 2004 vedtogEuropa-Parlamentet og Rådet for den Europæiske Union en forordning om kompensation for flyvninger.En forordning der er mere almindeligt kendt som EU261. Denne lov om passagerrettighedergiver beskyttelse til rejsende, der flyver fra eller til EU-medlemslande, herunder:
Østrig,Belgien, Bulgarien, Kroatien, Cypern, Tjekkiet, Danmark, Estland, Finland,Frankrig, Tyskland, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Letland, Litauen,Luxembourg, Malta, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet,Slovenien, Spanien, Sverige og Storbritannien (Bemærk Brexit).
Dengode ting er, at EU261 beskytter alle rejsende, uanset nationalitet. Men det atman rejser til eller fra EU betyder ikke automatisk, at der er mulighed forerstatning efter en fly forsinkelse eller aflysning. Faktisk er det kunflyvninger (1) fra et EU-land eller (2) til et EU-land med et EU-luftfartsselskab, somer berettiget til kompensation i henhold til EU261.
Detbetyder, at hvis du rejser fra Paris til New York, er du dækket, men en returflyvningfra New York til Paris vil kun blive dækket, hvis du flyver med eksempelvis Lufthansaeller et andet EU-baseret flyselskab.
Forat gøre tingene mere komplicerede, skal din flyrejse opfylde vise andrekriterier før, at den gør dig berettiget til kompensation. Nedenfor gennemgårvi disse kriterier.
EU261 berettigelse
Fordet første skal du være blevet nægtet boarding eller været udsat for enaflysning eller væsentlig forsinkelse på mere end to timer for enEU-kvalificerende flyvning. Derudover skal du også have:
- En bekræftet reservation eller billet.
- Checket ind før den oprindelige afgang – dit boardingkort er bevis på dette.
Hvisalle disse krav er opfyldt, og du ikke er blevet underrettet om en forsinkelseeller annullering:
- Dit fly blev aflyst mindre end 7 dage før afrejse, eller da du var i lufthavnen
- Dit fly blev aflyst mellem 7 og 14 dage før afrejse
- Dit fly blev aflyst mere end 14 dage før afrejse
Du erberettiget til kompensation i henhold til EU261, så længe forsinkelsen eller aflysningenikke var forårsaget af “usædvanlige omstændigheder,” som omfattervejr og andre afbrydelser som er ud over flyselskabernes kontrol.
EU261 typer
Nårdu er berettiget til kompensation, skal du derefter finde ud af hvilken typeflyrejse, du har bestilt. Flyrejsens type afgør nemlig din kompensation for ditenten forsinket, aflyste eller overbooket fly.
Detre typer er:
- Type 1, for flyvninger mindre end 1500km
- Type 2, for flyvninger mellem 1500km og 3500km
- og type 3, for flyvninger, som er længere end 3500km.
Afhængigtaf typen er en forsinkelse desuden defineret som:
- To eller flere timer for en type 1-flyvning
- Mere end tre timer for en type 2-flyvning
- Tre eller fire timer forsinkelse for type 3-flyvning
- Mere end fire timer for en type 3-flyvning,
EU261 kompensation
Dukan hurtigt finde ud af, hvor meget du er berettiget i tilfælde af en aflysningeller forsinkelse, da din kompensation er baseret på disse forskelligekriterier.
- For en type 1-flyforsinkelse eller-aflysning fastsættes kompensationen til 1.450,00 kr
- For en type 2-flyforsinkelse eller- aflysning fastsættes kompensationen til 2.325,00 kr.
- For en type 3-flyforsinkelse eller-aflysning mellem 3-4 timer fastsættes kompensationen til 1.730,00 kr.
- For en type 3-flyforsinkelse eller-aflysning mere end 4 timer fastsættes kompensationen til 3.485,00 kr.
EU261 undtagelser og usædvanligeomstændigheder
Mensden mest almindeligt forekommende undtagelse under EU261 er, når et flyselskableverer en alternativ flyvning inden for den rette tidsramme for din flytype –hvilket er to, tre og fire timer for henholdsvis type 1, 2 og 3-flyvninger –nævner forordningen også “ekstraordinære omstændigheder “, hvorunderFlyselskabet ikke kan holdes ansvarlig.
Desværredefinerer EU261 ikke alle forekomster af “usædvanligeomstændigheder”. Den nævner imidlertid specifikt “politiskustabilitet, vejrmæssige forhold, der er uforenelige med driften af denpågældende flyvning, sikkerhedsrisici, uventede sikkerhedsmangler vedflyvningen og strejker” som kvalificerende betingelser.
Kortsagt betyder det, at dårligt vejr, politisk uro og arbejdsstrejker vil gøredine EU261 passagerrettigheder ugyldige, ligesom enhver anden begivenhed, derer ude af flyselskabernes kontrol. Nårdet er sagt, er det op til flyselskabet at håndtere forsinkelser og aflysningerpå grund af logistik og/eller tekniske problemer.
Flyselskab ansvar
EU261er stadig en uklar forordning selvom den har været gældende i over 14 år. Selvdem, der kender forordningen, kan let lade sig forvirre af deres konkretepassagerrettigheder, herunder det beløb, de kan være berettiget til, ellerhvordan de skal indgive eller følge op på et krav.
Ikkedesto mindre har flyselskaber pligt til at underrette passagererne om deresrettigheder, når de rejser på EU-kvalificerende flyvninger, og flyselskaberskal vise følgende meddelelse til rejsende ved indtjekningsdisken:
“Hvisdu nægtes boarding, eller hvis dit fly aflyses eller forsinkes i mindst totimer, så spørg ved check-in disken eller boarding Gate for vejledning om dinerettigheder, især med hensyn til kompensation og assistance.”
Hvisen flyvning annulleres eller forsinkes mere end to timer, eller en passagernægtes boarding, skal flyselskabet desuden give hver passager skriftligmeddelelse om deres rettigheder i henhold til EU261.
Indgivelse af et EU261-krav
Nårdu har fastslået, at du er berettiget kompensation i henhold til EU261, skal dugøre krav. Du kan gøre dette ved direkte at kontakte flyselskabet, dog skal duvære opmærksom på, at de ofte vil nedlægge påstand om manglende dokumentationog i nogle tilfælde ligefrem gå til domstolene.
Hvisdu har travlt eller bare ikke gider at tilbringe dage eller uger på at opfølgedit krav, kan du gøre god grund i at anvende et bureau, som har specialiseretsig i EU261. De fleste er i stand til hurtigt at afgøre, om dit krav ergyldigt, indsamle de rigtige materialer digitalt og behandle din sag uden at dubehøver at løfte en finger. Selvfølgelig tager de et mindre gebyr, men du behøvertypisk ikke at betale noget, medmindre dit krav er vellykket.
Hvisdu er klar til at gørekrav,skal du bruge:
- Din oprindelige billet eller reservation
- Og et gyldigt boardingkort, der viser, at du har nået gaten før den oprindelige afgangstid.
Fra os på FlyPenge. dk
Lados tage alle de tunge løft for dig, herunder kommunikationen med flyselskabet omdin retmæssige kompensation under din EU261 passagerrettigheder. Derudover kandu ud over din retmæssige kompensation også opnå kompensation for andre udgifter,der opstår i forbindelse med en forsinket eller aflyst flyvning. Dette gælderisær, hvis du skulle forlænge dit ophold på et hotel eller have en biludlejningen ekstra dag. Hvad mere er, kan vi endda hjælpe dig med at kræve evt. tabtarbejdsfortjeneste pga. det forsinket, aflyste eller overbooket fly.
Så ring eller klik ind på FlyPenge.dk i dag for at se, hvordan vi kan hjælpe dig med at kræve de penge, du er berettiget under EU261. Vi har hjulpet tusindvis af rejsende ligesom dig, og vi vil kæmpe for din kompensation uanset de særlige forhold i din sag.
Læs også om hvorfor du skal kende til dine flypassagerrettigheder.