Når du flyver med easyJet, har du som passager beskyttelse gennem EU-forordning 261/2004. Det betyder, at du kan have krav på kompensation, hvis flyet er aflyst med kort varsel, ankommer mere end tre timer senere end planlagt, eller hvis du nægtes boarding på grund af overbooking.
Hvornår kan du kræve kompensation fra easyJet
Du kan have ret til kompensation, hvis:
- Dit fly var forsinket med mere end tre timer ved ankomst.
- Du blev informeret om en aflysning mindre end 14 dage før afgang.
- Du blev nægtet boarding på grund af overbooking, uden at have givet frivilligt afkald på pladsen.

Hvis årsagen er ekstraordinær, som voldsomt uvejr, luftrumsrestriktioner eller strejker blandt flyveledere, er der som udgangspunkt ikke ret til kompensation, men du har stadig krav på hjælp i form af forplejning eller ombooking.
EU-forordning 261/2004 fastlægger dine rettigheder, og hos Flypenge.dk kender vi præcis de krav og dokumentationskrav, der skal være opfyldt for at du kan få pengene udbetalt.
Hvad kan du få i easyJet kompensation

Kompensationsbeløbet afhænger af flyvningens distance:
- 250 euro for flyvninger op til 1500 km
- 400 euro for flyvninger mellem 1500 og 3500 km
- 600 euro for flyvninger over 3500 km
Eksempel: Hvis din flyvning fra København til London (ca. 950 km) bliver forsinket over tre timer på grund af tekniske problemer, kan du kræve 250 euro i kompensation.
Hvornår gælder kompensationen ikke
Eksempler på usædvanlige omstændigheder er:
- Ekstremt vejr som kraftig storm, tæt tåge eller snefald
- Sikkerhedsrisici, herunder terrortrusler
- Strejker i lufthavne eller kontroltårne
- Akutte medicinske nødsituationer ombord

Selvom mange situationer giver ret til kompensation fra EasyJet, er der undtagelser, hvor flyselskabet ikke er forpligtet til at betale. Ifølge EU-forordning 261/2004 gælder kompensationen ikke, hvis forsinkelsen, aflysningen eller overbookingen skyldes usædvanlige omstændigheder, som EasyJet ikke kunne have forhindret, selv med alle rimelige tiltag.
Typiske fejl der koster dig kompensationen

En af de mest almindelige fejl er at acceptere en voucher fra flyselskabet i stedet for penge. Hvis du gør det, kan det være svært at få udbetalt den kompensation, du egentlig har ret til.
En anden fejl er at vente for længe med at indsende kravet, så vigtig dokumentation går tabt. At undlade at tjekke den præcise årsag til forsinkelsen kan også betyde, at du mister muligheden for at kræve easyJet kompensation.
Vi hjælper dig med at få kompensation fra EasyJet
Vi klarer hele processen for dig, så du slipper for besværet. Du giver os blot de nødvendige oplysninger – resten tager vi os af.
Step 1 – Indsend dine oplysninger
Indtast dine oplysninger i vores online formular og send din sag til vurdering.
Step 2 – Vi tager kontakten
Vi vurderer sagen gratis og står for al kontakt med flyselskabet på dine vegne.
Step 3 – Få din kompensation
Får vi medhold, modtager du dine penge direkte. Du betaler kun et gebyr, hvis vi vinder sagen for dig.