Du har nok hørt om, at man før i tiden kunne ryge om bord på flyvemaskiner, men har du hørt om kødbordet? Eller in-flight fashion shows? Her er der 7 ting du ikke finder på fly længere.
Ting du ikke længere finder på fly længere.
Kødbordet
Pan Am's 707 Clippers serverede før i tiden måltider af restaurantkvalitet ved bordet af en kok ombord på deres transatlantiske flyvninger. Der var alt fra sovseskåle til champagner, oksemørbrad, kalkun og skinke i store mængder.
Salat blandet lige ved bordet? Intet problem, kokken blander lige din yndlings ambrosia og smidder gouda ost oveni. Det behøvede ikke engang være first class for at være fint. Selv i økonomi kunne du få champagne serveret i glas.
Klaver Lounge
Fra 1970 til omkring 1974 viste American Airlines en pianolounge bag på deres 747'er.
Det pågældende instrument var et Wurlitzer elektrisk klaver, der krævede hyppige reparationer på grund af overdreven entusiastiske musikelskere, der spildede deres cocktails på tasterne. Hvad kan være mere afslappende på en langrendeflyvning end en gruppe af berusede folk, der synger “mester jakob” i kor?
På nogle ture var der deciderede pianister med om bord hele vejen. Der var både mulighed for klassisk og rytmisk klavermusik på efterspørgsel.
Fashion shows
For at tilføje en ekstra-farverig belægning til deres tøj, hyrede Flyselskabet Braniff modedesigneren Emilio Pucci til at skabe en alsidig og farverig hurtig-skiftende uniform til stewardesserne.
Flyvende mødte passagerer velkommen ombord i det ene sæt tøj, skiftede derefter til et andet til måltidsservicen og blev derefter fjernet til åh-så-sexede kulotter til slutspurten.
Et vindue på hver række
Størrelsen, formen og placeringen af vinduerne på et fly er omhyggeligt designet til at opretholde flyets strukturelle integritet.
Vinduer, der er for store, kræver et meget højere trykniveau i kabinen. Afrundede hjørner er mindre tilbøjelige til at udvikle træthedsrevne revner, og mellemrummet mellem vinduer er konstrueret, så flykroppen stadig forbliver robust.
Når et flyselskab køber et fly, er de frie til at konfigurere sæderne, uanset hvor de vil, og i disse dage betyder det ”overfyldt.”
Sæder er indtægtsgenererende, så virksomhederne har i årenes løb tilføjet flere rækker i deres fly, hvilket betyder at nogle gange selv når du er tildelt et officielt vinduessæde, kan du muligvis bare få en glasskive bag på din skulder.
”I” i dit sædetal
Se sædetallene næste gang du snuble ned ad gangen på et bredt fly. De siger typisk ”HJK”, hvorfor intet I?
Skyd skylden på gamle computere. Da luftfartsselskaberne begyndte at installere computerudstyr til at håndtere deres forbehold og andre poster, blev der ofte skabt problemer, når et brev for tæt lignede et tal.
Digital Equipment Corporation var det første firma, der fjernede forvirrende bogstaver (i VIN-numre i bil, for eksempel blev ikke kun I, men også O, Q og S blandet), og som et resultat kaldes et sådant alfanumerisk system nu DEC Alfabet.
Kunstdesign af berømte arkitekter
Når vi taler om Braniff, hyrede fashion-forward-flyselskabet også New Mexico-arkitekten Alexander Girard til at gøre deres flåde lysere.
Girard indarbejdede et monokromatisk farveskema, hvor hvert plan blev malet én farve, fra en palet, der indeholdt valg såsom Metallic Purple og Lemon Yellow.
Da virksomheden udvidede deres ruter til Latinamerika blev autentiske kunstværker fra Brasilien, Mexico og Peru tilføjet som finpudsning inde i flyet.
Dine rettigheder når det kommer til fly kompensation er på en måde en større luksus end alle tingene på listen lagt sammen. Der kan vi heldigvis hjælpe dig. Se på vores forside om du er berettiget til flykompensation i dag!