Du kan få et fugleperspektiv af Antarktis ombord på Qantas nye 787 Dreamliners. Antarctica Flights planlægger sightseeingture, der flyver fra Australiens største by til det frosne kontinent flere gange om året.
Qantas Boeing 747s, der er blevet brugt i de sidste 26 år, vil blive erstattet af en 787 Dreamliner. Passagerer vil på den 12-14 timers flyrejse opleve synet af isbjergene, havisen og gletsjerne på det antarktiske fastland.
Cirka tre timer efter flyet er lettet kan passagererne forvente at se det spektakulære syn. Cirka fire timer vil blive brugt over Antarktis og de resterende fire timer på at rejse hjem.
Vidste du, at Antarktis er større end Europa og næsten dobbelt så stort som australien, men kun 2% er isfrit.
Halvvejs under flyrejsen skal passagererne skifte til et andet flysæde, der er anført på deres andet boardingpas for at sikre, at alle får udsigten fra et vinduesæde eller det ved siden af. Qantas har dog fortalt, at de fleste passagerer rejser sig fra deres sæder og bevæger sig rundt i flyet, mens de befinder sig over Antarktis.
Passagerne ombord vil kunne se frem til at nyde to fulde måltider, snacks og gratis bar-service under flyvningen. Derudover vil der vises dokumentarfilm om Antarktis undervejs.
Vidste du, at den koldeste temperatur nogensinde registreret på Jorden var minus 89,2 grader Celsius. Temperaturen blev registreret den 21. juli 1983 på den russiske forskningsstation Antarktis Vostok Station.
Eksperter ombord vil omfatte Di Patterson, der i 1989 blev den første kvinde i verden, der ledte en antarktisk forskningsstation og fysiker Mike Craven, som er en veteran i seks antarktiske vintre.
I den ny COVID-19-virkelighed vil kontaktfri temperaturcheck blive udført på alle passagerer inden ombordstigning. Dem med en temperatur på 38 grader eller derover vil ikke få lov til at gå ombord. De vil i stedet få et tilgodebevis til en fremtidig flyvning.
Da flyene starter og lander i den samme lufthavn, betragtes de som indenrigsrejser, og det vil derfor være tilladt i henhold til de nuværende rejsebegrænsninger.
Vidste du, at Antarktis er det femte største kontinent på Jorden. Antarktis er hjemsted for omkring 70 procent af Jordens ferskvand og 90 procent af Jordens ferskvandsis. Den gennemsnitlige tykkelse af Antarktis' is er cirka 1,6 kilometer. Hvis det vestantarktiske isark smeltede helt, ville det hæve det globale gennemsnitlige havniveau med 5 meter, ifølge nogle forskere.
Læs også om nyt turistfirma der vil gøre rummet tilgængelig for alle.
Fra Jumbojet til Dreamliners
Fremtiden for de naturskønne Antarktis-flyvninger havde været usikker, efter at Qantas annoncerede pensioneringen af sine 747s jumbo-jetfly. På grund af den lange distance til Antarktis var det i før i tiden kun tilladt at flyve med fire-motorfly.
787-9 Dreamliner, som Qantas normalt bruger på sin 17-timers non-stop flyvning fra Perth til London, blev imidlertid en mulig erstatning i 2018, efter at den amerikanske føderale luftfartsadministration, FAA, udvidede flyets operations (ETOPS) certifikat.
Vidste du, at 787-8 Dreamliner har en maksimal startvægt på 227.930 kg, hvilket svarer til over 242 tons. 787 9-varianten har en endnu højere maksimal startvægt på 254.011 kg.
For Dreamliners var dette tidligere begrænset til 180 minutters flyvetid, men blev udvidet af FAA til 330 minutter - fem og en halv time - hvilket gjorde Antarktis-flyvninger mulige.
Antarctica Flights har planlagt pensionering af 747'erne i de sidste to år, hvor Dreamliner-piloter deltager i flyvninger til Antarktis for at opbygge deres erfaring. Hver pilot, der er ombord på en flyvning, skal have gennemført mindst to tidligere ture til Antarktis som co-pilot. Mindst to erfarne piloter vil være ombord på hver flyvning med en tredje pilot ombord, der skal have erfaring på ruten.
En fordel, som Dreamliner har over 747, er flyets vinduer. 787 Dreamliner's vinduer måler 47 x 28 centimeter. De er dermed de største kabinevinduer af alle kommercielle jetfly i verden. Boeing siger endda, at vinduerne på 787 Dreamliner er 65% større end dem, der findes på andre kommercielle jetfly.
Vinduerne vil give passagererne mulighed for at få en bedre udsigt, mens de flyver over det spektakulære Antarktislandskab.
Vidste du, at der dybt under Antarktis' is gemmer sig en bjergkæde ved navn Gamburtsev på samme størrelse som alpernes Mont Blanc. Gamburtsev- bjergkæden har stejle toppe, der skyder op til 3.000 meter op og strækker sig 1.200 kilometer over det indre af kontinentet. Gamburtsev er helt begravet under op til 4.800 meter is.
Antarctica Flights markerer første gang, at Qantas Dreamliners 787-9 har fløjet, siden flyselskabet groundede mange af sine fly som følge af COVID-19 rejserestriktionerne.
Flyene har været på lager på forskellige steder rundt omkring i landet. Eftersom Qantas-administrerende direktør Alan Joyce forudsagde, at internationale flyrejser sandsynligvis vil være længe om at komme sig efter krisen, vil Qantas flytte flere Dreamliners til lagerfaciliteter i USA i september.
Qantas 'sidste 747-jumbo-jet havde afgang fra Australien for sidste gang den 23. juli med kursen mod Californiens Mojaveørken.
Vidste du, at Antarktis er verdens tørreste kontinent med et årligt snefald svarende til kun 200 ml vand. Det er endnu mindre end den årlige nedbør i verdens varmeste ørken!
En dyr fornøjelse
Flyrejserne til Antarktis i 2020 har afgang den 15. november og 31. december fra Melbourne og den 22. november fra Sydney. Der vil også være fly fra Brisbane, Perth og Adelaide, plus en anden Sydney-flyvning. Priserne er som følgende ved økonomiklasse $ 1199 (7.570,25 DKK), premium-økonomi $ 3999 (25.248,89 DKK) og business class $ 6499 (41.033,39 DKK).
Vidste du, at Antarktis eksistens var helt ukendt, indtil kontinentet blev opdaget i 1820. Det var først 20 år senere, at det blev bekræftet at være et kontinent og ikke kun en gruppe af øer.