Har du før fået en vag følelse af déjà vu, som du scrollede ned gennem dit Instagram-feed? Så er der en god grund til det. Selvom mange af os forsøger at være unikke og skille os ud fra mængden på det sociale billedmedie, er virkeligheden en anden. Vi deler nemlig i overvældende stil de samme billeder, når vi rejser til større internationale byer ifølge ny undersøgelse.
Forskere fra hotelkæden, InterContinental, kiggede nærmere på de øverste Instagram-hashtags for syv populære rejsedestinationer, herunder Paris, Shanghai, Dubai, Sydney, Mexico City, London og New York City. De analyserede tusindvis af delinger i en tidsperiode på syv dage for at finde frem til hver destinations fem mest delte turiststeder.
Eiffeltårnet tager vi alle billeder af
I henhold til InterContinental ICons Research Study erEiffeltårnet verdens mest instagrammede rejsedestination. Eiffeltårnet visersig i 53% af alle #Paris-fotos, der er eksponeret – og 10% af alle delingerglobalt. The Bund udgør 44% af alle #Shanghai-billeder, og 36% af alle#Dubai-billeder analyseret i testperioden viser Burj Khalifa; Det australskeOperahus er det mest delte i Sydney, mens Pyramid de Teotihuacan er det mestdelte i Mexico City.
Ifølge en undersøgelse er Eiffeltårnet verdens mest instagrammede turistattraktion.
Buckingham Palace er det mest delte sted i London (21%), ogCentral Park er det mest delte sted i New York City (20%).
Turister føler de overser byens indre autenticitet
Undersøgelsen understreger, at turister ofte fokuserer på atbesøge de samme ”must-see” -steder. Dette faktum blev bekræftet aflokalbefolkningen i hver af de syv byer, hvor over halvdelen (59%) følte, atturister går glip af det bedste, deres by har at tilbyde.
The Bund i Central Shanghai udgør 44% af alle #Shanghai-fotos analyseret af InterContinental.
Undersøgelsen fandt desuden frem til, at rejsende ofteføler, at de kun oplever byen på overfladen. 77% af de rejsende sagde, at deføler sig forpligtet til at se de mest populære turiststeder, til trods for at 75% af de rejsende udtrykte et ønske om at se mere af, hvad byen har at tilbydeog udforske dens lokale kultur.
InterContinental’s nye kampagne vil gøre byerne specielle igen
“Som en af pionererne inden for luksusrejser harInterContinental hoteller og resorts altid været den åbne dør til fascinerendesteder og det lokale kulturliv, så vi forstår, at rejsende higer efter endybere forbindelse til de steder, de besøger,” sagde Ginger Taggart,vicepræsident for global markedsføring på InterContinental Hotels Group.
Burj Khalifa i Dubai har delt af 36 % rejsende på Instagram.
InterContinental forsøger med deres nye kampagne,InterContinenetal ICons, at undgå denne ærgerlige ”turist-fejl”. De har tilformålet lanceret en ny platform, der opfordrer offentligheden til at stemme påderes favorit seværdigheder, lyde, smag, lugt og følelser i udvalgte byer.Gennem kampagnen vil de opdage og fejre autentiske steder og øjeblikke, der letkan overses af besøgende, men som virkelig er en del af det, der gør en byspeciel.
Det berømte operahus vises i 35% af alle #Sydney-fotos analyseret.
Ginger Taggart udtalte følgende om projektet: ”Uanset om deter fornemmelsen af den salte luft, mens man sejler på New Yorks Hudson River,de melodiøse klokker fra uretårnet på The Bund i Shanghai, eller fornemmelsenaf brostensbelægninger under fødderne på de gamle parisiske gader, kan disseICons muligvis omfatte nye kendte turisthotspots på en uventet måde. Vi vilgenoprette en følelse af fascination for disse meget besøgte byer og opmuntretil diskussion om, hvad der gør dem virkelig ikoniske. ”
I en fjerdedel af alle #MexicoCity-billeder, der blev analyseret af InterContinental, illustrerer Pyramiden de Teotihuacan.