Har du før fået en vag følelse af déjà vu, som du scrollede ned gennem dit Instagram-feed? Så er der en god grund til det. Selvom mange af os forsøger at være unikke og skille os ud fra mængden på det sociale billedmedie, er virkeligheden en anden. Vi deler nemlig i overvældende stil de samme billeder, når vi rejser til større internationale byer ifølge ny undersøgelse.
Forskere fra hotelkæden, InterContinental, kiggede nærmere på de øverste Instagram-hashtags for syv populære rejsedestinationer, herunder Paris, Shanghai, Dubai, Sydney, Mexico City, London og New York City. De analyserede tusindvis af delinger i en tidsperiode på syv dage for at finde frem til hver destinations fem mest delte turiststeder.
Eiffeltårnet tager vi alle billeder af
I henhold til InterContinental ICons Research Study er Eiffeltårnet verdens mest instagrammede rejsedestination. Eiffeltårnet viser sig i 53% af alle #Paris-fotos, der er eksponeret - og 10% af alle delinger globalt. The Bund udgør 44% af alle #Shanghai-billeder, og 36% af alle #Dubai-billeder analyseret i testperioden viser Burj Khalifa; Det australske Operahus er det mest delte i Sydney, mens Pyramid de Teotihuacan er det mest delte i Mexico City.
Buckingham Palace er det mest delte sted i London (21%), og Central Park er det mest delte sted i New York City (20%).
Turister føler de overser byens indre autenticitet
Undersøgelsen understreger, at turister ofte fokuserer på at besøge de samme ”must-see” -steder. Dette faktum blev bekræftet af lokalbefolkningen i hver af de syv byer, hvor over halvdelen (59%) følte, at turister går glip af det bedste, deres by har at tilbyde.
Undersøgelsen fandt desuden frem til, at rejsende ofte føler, at de kun oplever byen på overfladen. 77% af de rejsende sagde, at de føler sig forpligtet til at se de mest populære turiststeder, til trods for at 75 % af de rejsende udtrykte et ønske om at se mere af, hvad byen har at tilbyde og udforske dens lokale kultur.
InterContinental’s nye kampagne vil gøre byerne specielle igen
"Som en af pionererne inden for luksusrejser har InterContinental hoteller og resorts altid været den åbne dør til fascinerende steder og det lokale kulturliv, så vi forstår, at rejsende higer efter en dybere forbindelse til de steder, de besøger," sagde Ginger Taggart, vicepræsident for global markedsføring på InterContinental Hotels Group.
InterContinental forsøger med deres nye kampagne, InterContinenetal ICons, at undgå denne ærgerlige ”turist-fejl”. De har til formålet lanceret en ny platform, der opfordrer offentligheden til at stemme på deres favorit seværdigheder, lyde, smag, lugt og følelser i udvalgte byer. Gennem kampagnen vil de opdage og fejre autentiske steder og øjeblikke, der let kan overses af besøgende, men som virkelig er en del af det, der gør en by speciel.
Ginger Taggart udtalte følgende om projektet: ”Uanset om det er fornemmelsen af den salte luft, mens man sejler på New Yorks Hudson River, de melodiøse klokker fra uretårnet på The Bund i Shanghai, eller fornemmelsen af brostensbelægninger under fødderne på de gamle parisiske gader, kan disse ICons muligvis omfatte nye kendte turisthotspots på en uventet måde. Vi vil genoprette en følelse af fascination for disse meget besøgte byer og opmuntre til diskussion om, hvad der gør dem virkelig ikoniske. ”