Frankrig har fået grønt lys til at forbyde kortdistanceflyvninger på indenrigsruter i landet.
Europa-Kommissionen har godkendt tiltaget, der vil afskaffe korte indenrigsflyvninger mellem byer, hvor rejsetiden med tog er under to og en halv time.
Beslutningen blev offentliggjort fredag den 2. december. Tiltaget er en del af Frankrigs klimalov fra 2021.
Frankrig slår også ned på brugen af private jetfly til korte flyrejser i forsøget på at gøre transport grønnere og mere retfærdig for befolkningen.
Transportminister, Clément Beaune, udtalte, at Frankrig ikke længere kan acceptere, at de meget velhavende bruger private fly, mens offentligheden foretager nedskæringer for at håndtere energikrisen og klimaændringerne.
Tog som alternativ
Frankrig har officielt fået grønt lys til at forbyde korte indenrigsflyvninger.
I første omgang vil forbuddet kun påvirke tre ruter mellem Paris Orly og Nantes, Lyon og Bordeaux.
Forbindelsesfly skal også følge disse nye regler.
Da tiltaget først blev offentliggjort, blev det anfægtet af Union of French Airports (UAF) samt den europæiske afdeling af lufthavnsmyndigheden Airports Council International (ACI Europe).
Det fik Europa-Kommissionen til at undersøge, om tiltaget kunne gennemføres eller ej.
Ifølge den europæiske luftfartsforordning kan en medlemsstat, "hvor der er alvorlige miljøproblemer [...] begrænse eller nægte at udøve trafikrettigheder, navnlig når andre transportformer yder en tilfredsstillende service".
Kommissionen gav sin godkendelse fredag den 2. december. Det er første gang, at et EU-medlemsland har benyttet sig af og fået gennemført ovenstående artikel.
Forbuddet mod kortdistanceflyvninger vil gælde i tre år, hvorefter det skal revurderes af Kommissionen.
"Dette er et stort skridt fremad i politikken for reduktion af drivhusgasemissioner," sagde transportminister Beaune i en pressemeddelelse.
"Jeg er stolt over, at Frankrig er en pioner på dette område," tilføjede han.
Hvornår træder Frankrigs forbud mod indenrigsflyvninger i kraft?
Det vil tage et stykke tid før forbuddet træder i kraft, trods det allerede blev præsenteret sidste år.
Tiltaget skal sendes til offentlig høring og gennemgås af statsrådet, forklarede Beaune.
Han tilføjede, at dette ville ske "så hurtigt som muligt".
Vil Frankrig helt forbyde private jetfly?
Private jetfly har været en kilde til forargelse på det seneste, da berømtheders og milliardærers tårnhøje rejseaktivitet er kommet frem i lyset. Et jetfly tilhørende Steven Spielberg udledte brændstof til en værdi af omkring 117.000 euro i de to måneder siden juni, ifølge flysporingsdata.
En rapport fra Transport and Environment (T&E), den europæiske sammenslutning for ren transport, viste, at private jetfly er op til 14 gange mere forurenende end kommercielle flyvninger pr. passagerkilometer og 50 gange værre end tog.
På trods af opfordringer fra aktivister er det usandsynligt, at Frankrig vil indføre et totalt forbud mod jetfly.
Talsmand for den franske regering, Olivier Véran, bekræftede fredag den 2. december, at det ikke er et spørgsmål om at forbyde private fly i betragtning af deres vigtige rolle i økonomien. Men "franskmændene skal ikke føle, at det altid er de samme mennesker, der bliver bedt om at gøre en indsats".
"Vi kan forstå, at en franskmand, der er forsigtig i sit daglige liv, er chokeret over, at nogle af hans medborgere kan tage et privatfly for at lave loppespring", sagde han til radiolyttere i France Inter i sidste uge.
Tung beskatning og restriktioner er de mest sandsynlige foranstaltninger, der vil blive indført. Virksomhederne kan også blive tvunget til at offentliggøre oplysninger om deres brug af forretningsrejser med fly for derigennem at opnå større gennemsigtighed.
Hvordan sammenligner Frankrig sig med andre europæiske nationer?
Det er med god grund, at Frankrig søger at bremse forbruget af flyrejser. Landet har det højeste antal private jetfly i Europa ifølge de seneste luftfartsdata med hyppige flyvninger til Paris og den franske riviera.
Ifølge en undersøgelse af Transport and Environment var en tiendedel af alle flyvninger i 2019 med private jetfly. Halvdelen af disse flyrejser var på mindre end 300 miles.
Men den franske regering mener også, at en overordnet europæiske indsats er den bedste måde at håndtere problemet på. Beaune sagde, at han vil tage emnet op på et kommende europæisk transportministermøde.
"Transportministeren foreslår at gennemføre en høring på europæisk plan for at se, om der er måder at kompensere for CO2-emissioner," tilføjede Véran.
Frankrig tilskynder også folk til at skifte fra biler til cykler
Som en del af præsident Macrons klimavision opfordres franske borgere også til at bytte deres biler til fordel for elektriske cykler.
Sidste uges forlængelse af 'Le Plan Vélo' - som blev lanceret sidste år - skal hjælpe franskmændene med at indhente de cykel glade hollændere, tyskere og os danskere.
Målet er at få 9 procent af landet på de tohjulede i 2024 sammenlignet med den nuværende andel på 3 procent - Holland kan prale af 27 procent cyklister.
Frankrig er selvfølgelig ikke det eneste land, der gør tingene rigtigt i denne henseende.
Cykeltilskudsordningen, Le Plan Vélo, er baseret på den enormt vellykkede udrulning af elcykler, scootere og knallerter i Litauen, hvor folk siden 2020 har fået op til 1.000 euro for at aflevere deres gamle køretøj. Dette kan endda gå til kreditter til offentlig transport.
Læs også om Paris er under forandring – Hold øje med disse ting på rejsen.