At flyve eller ikke flyve? Hvis du drømmer om en flyrejse i den nærmeste fremtid, så må du hellere skynde dig. Næste år vil billetpriserne være højere end de var før pandemien og dyrere end de nuværende tilbud.
Michael O'Leary advarer mod højere billetpriser i 2022
Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary har advaret om en stigning i billetpriserne i 2022. Årsagen til denne forudsigelse er ligetil: eksperter forudsiger næste år en reduktion på 25% i antallet af ledige pladser i forhold til 2019. Flyselskaber reducerer deres flyafgange, og det betyder, at de kan sælge færre billetter. Som følge heraf giver færre solgte billetter færre penge.
Flyselskaberne skal dog genvinde en sådan forskel i fortjeneste, og den nemmeste måde at gøre det på er ved at øge flybilletpriserne.
Ifølge Ryanairs administrerende direktør vil priserne stige markant i forbindelse med helligdage, weekender og i børnenes ferier.
Betyder det, at færre mennesker har råd til en flybillet i fremtiden? Ikke nødvendigvis. O'Learys strategi er at tilskynde kunder til at bestille deres flybilletter i så god tid som muligt.
2021 - Nu er tiden til at flyve
2021 er det perfekte tidspunkt at booke en flyrejse. Ifølge O'Learys opfattelse vil flyrejser aldrig blive så billige, som de er i år. I øjeblikket har alle flyselskaber langt lavere avancerede bookinger end nogensinde før. Den altoverskyggende årsag til dette er alle de rejsebegrænsninger, som regeringer rundt omkring i verden har implementeret i de sidste par måneder. Som følge af dette vil der i sommeren 2021 være gode rejsetilbud.
Sean Doyle, British Airways CEO, understregede også, at sommeren 2021 er et godt tidspunkt at flyve på. Faktisk kan passagerer drage fordel af "meget konkurrencedygtige flyvninger" og "stor fleksibilitet" med hensyn til ændringer i reservationer.
På den anden side forsikrede easyJet-administrerende direktør Johan Lundgren sine passagerer, at flyselskabet ikke vil hæve billetpriserne til grønne lande, såsom Portugal, i det mindste ikke i de kommende måneder.
Læs også om ændringen af rejsevejledningerne kan redde sommerens rejser.
Ryanair har store forhåbninger til næste sommersæson
I de sidste par uger har Ryanair oplevet en markant stigning i bookinger: fra et gennemsnit på 500.000 om ugen i april sidste år til 1,5 millioner nu. I forbindelse med den skarpe stigning i salget udtalte O'Leary, at han er meget optimistisk i de næste par måneder.
Desuden forventer O'Leary, hvor de fleste europæiske borgere formodentlig er vaccineret inden september, et stærkt opsving mellem oktober og marts, nemlig anden halvdel af Ryanairs regnskabsår.
Den britiske regering har netop ophævet deres rejseforbud til fritidsrejser. Derfor kan briter nu flyve til 12 grønne lande, hvilket betyder, at de ikke behøver at isolere, når de vender tilbage i Storbritannien. Blandt disse lande er der typiske sommerdestinationer, herunder Portugal, Spanien og Grækenland. Og med EU’s nye aftale om Covid-pas vil turismen over hele Europa for alvor blive lukket op denne sommer 2021.
Hvis du beslutter dig for at rejse denne sommer, bør du være opmærksom på, at man i andre lande kan indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med coronavirus/COVID-19 med kort varsel. Restriktionerne kan f.eks. være lukning af grænseovergange, tvungen karantæne og aflysning af flyafgange. Du bør altid følge de lokale myndigheders anvisninger.
Du bør desuden downloade Udenrigsministeriets app, Rejseklar, og tilmelde dig Danskerlisten. Danskerlisten giver dem mulighed for at kontakte dig eller sende dig vigtig information, hvis der sker en større udvikling i dit opholdsland.
Ryanair er et levende eksempel på, hvor meget flyselskaberne har lidt de sidste måneder. Det irske budgetflyselskab offentliggjorde et rekordtab efter skat på 815 millioner euro. Ryanair udtalte, at de fløj 27,5 millioner passagerer i regnskabsåret, der sluttede den 31. marts, en nedgang fra 149 millioner året før. Omfanget af disse resultater fremgår af ordene fra Ryanairs CEO:
”Det er bedre end vi forudsagde, men stadig et ret traumatisk tab for et flyselskab, der har været konsekvent rentabelt i vores 35-årige historie.”
Læs også om EU’s nye aftale om Covid-pas baner vejen for denne sommers flyrejse.