Den europæiske flytrafik steg til 88 procent af niveauet før pandemien i tredje kvartal fra juli til september. Dog halter de største knudepunkter fortsat bagefter de regionale lufthavne.
Den europæiske afdel af lufthavnsbrancheorganisationen, Airports Council International (
ACI Europe), har netop offentliggjort
sin lufthavnstrafikrapport for perioden tredje kvartal 2022.
Passagertrafikken på tværs af det europæiske lufthavnsnet steg med 61 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode i 2021.
Sammenlignet med niveauet før pandemien i 2019 er passagertrafikken i de europæiske lufthavne fortsat 12 procent lavere. Dette er dog en stærk forbedring i forhold til i 2. kvartal (-17 procent) og i 1. kvartal (-39 procent).
Den internationale flytrafik er steget kraftigt med hele 84 %, hvor særligt lufthavne på feriedestinationer i Grækenland, Portugal, Spanien og Italien klarede sig bedre end det europæiske gennemsnit.
Indenrigsflytrafikken oplever en mere begrænset, men stadig dynamisk stigning på 14 procent.
Krigen i Ukraine påvirker flytrafikken
Det er et langsommere tempo Europas største luftfartsmarkeder kommer sig i.
Lufthavnene i Frankrig opnåede de bedste resultater med et passagertal på 14 procent lavere i forhold 2019.
Lufthavnene i Storbritannien og Tyskland klarede sig næstbedst med henholdsvis -18,1 procent og -25,9 procent sammenlignet med 2019.
ACI Europe fremhæver, at den interkontinentale trafik, især til Asien, samt begrænsninger af lufthavnskapaciteten på udvalgte knudepunkter i Storbritannien og Tyskland har fungeret som betydelige faktorer i genopretningen.
Lufthavne i Finland (-35,4 %), Tjekkiet (-30,9 %), Letland (-28,7 %) og Bulgarien (-27,7 %) halter betydeligt bagud i forhold til Frankrig, Storbritannien og Tyskland. Dette skyldes i høj grad krigen i Ukraine og sanktionerne mod Rusland og Hviderusland.
Læs også om sådan skal europæiske lufthavne og flyselskaber undgå en gentagelse af sommerens rejsekaos.
En lufthavn klarer sig bedre end niveauet før pandemien
Efter at have budt 6,8 millioner passagerer velkommen i løbet af august, overgik Istanbul Lufthavn sine rivaler i London, Paris og Amsterdam.
Istanbul var den travleste europæiske lufthavn, hvis passagervolumen oversteg niveauet før pandemien (3. kvartal 2019) på 3 procent. Passagertrafikken steg med næsten 56,1 procent sammenlignet med 3. kvartal 2021.
London Heathrow Airport kom på andenpladsen med 6,04 millioner passagerer i august, tæt efterfulgt af Paris Charles de Gaulle med 6,02 millioner passagerer.
Dog forblev passagermængderne stadig henholdsvis 18 procent og 20 procent lavere sammenlignet med niveauet i august 2019.
Passagertrafikken i Amsterdam Schiphol var 5,33 millioner, mens den i Frankfurt International Airport var 5,19 millioner passagerer. De har således oplevet et fald i passagerantallet med omkring en femtedel i forhold til august 2019.
Faldet skyldes ifølge ACI Europe blandt andet, at der har været kapacitetsbegrænsninger i disse to lufthavne. Mangel på personale i sikkerhedskontrollen og andre vigtige funktioner har tvunget lufthavnene til at bede flyselskaberne aflyse afgange.
Også Heathrow Airport måtte sætte et kapacitetsloft på antallet af daglige rejsende i et forsøg på at begrænse generne for passagerne. Ikke desto mindre var Heathrow Airport den travelste lufthavn i Europa denne sommer
Ifølge ACI Europe afspejler den stigende efterspørgsel på intereuropæiske og transatlantiske flyrejser i sommersæsonen den store fremgang i passagerantallet i de store europæiske lufthavne.
Læs også om Heathrow genvinder sin status som Europas travleste lufthavn.
Lavprisselskaber bidrager til stigningen i de mindre lufthavne
Mange regionale og mindre lufthavne rundt om i Europa var tæt på at nå trafikniveauet fra før pandemien i tredje kvartal. Det skyldes i høj grad den betydelige kapacitetsudvidelse fra lavprisselskaber i det europæiske luftrum.
Der var dog betydelige variationer i resultaterne blandt regionale lufthavne.
De lufthavne, der betjener populære turistmål og / eller er afhængige af lavprisselskaber, oplever passagermængder, der overstiger niveauet før pandemien (august 2019).
Disse omfatter blandt andet Oradea (+ 124,9 procent), Torino (+ 64,6 procent), Zadar (+ 55,4 procent), Santorini (+ 41,1 procent), Kutaisi (+ 26,6 procent) og Billund (+9,7 procent).
Ifølge generaldirektør for ACI Europe, Olivier Jankovec, illustrerer august et øjebliksbillede af, hvor polariseret situationen er ved at blive for Europas lufthavne. Jankovec beskriver udviklingen således:
”På den ene side er offentlighedens appetit på at rejse uformindsket – som feriestigningen. På den anden side har vi krigens virkelighed. Den simple kendsgerning, at geografi kommer til at have en tung indvirkning på vores medlemmers økonomi i nogen tid fremover".
Læs også 30 år med lavprisselskaber har ændret luftfartsindustrien.