Mange flyselskaber bliver hårdt ramt af den manglende efterspørgsel på flyrejser som følge af Coronavirus-udbruddet, også kendt som COVID-19.
Luftfartindustriener en af de brancher, som er blevet hårdest ramt af COVID-19. Frygten forsmittespredning har fået flypassagerer til at bede om refusion, flyselskabertvinges til at holde sine fly på landingsbanen, og de fly som letter er tommeeller nær tomme. Det globale Coronavirus-udbrud, der menes at have sinoprindelse i den kinesiske provins Hubei, har skabt en af de mest usikre perioderi luftfartsindustrien.
Så usikker at hvis virussen fortsætter med at sprede sig, så kan luftfartsindustrien miste i alt 113 mia. Dollars, ifølge International Air Transport Association.
Kan flyselskaberne komme sig over krisen?
Der er enrisiko for, at nogle flyselskaber ender med at gå konkurs, hvis COVID-19fortsætter med at sprede sig, og flere lande forbyder ind- eller udrejse.Torsdag gik Europas største regionale flyselskab, britiske Flybe, konkurs, ogde er langt fra det eneste flyselskab, som er ramt af krise.
Et andet flyselskab, der er blevet hårdt ramt af COVID-19, er Norwegian Air Shuttle. Tirsdag annullerede det norske flyselskab 3.000 flyvninger fra midten af marts til midten af juni, hvilket svarer til ca. 15 procent af dets samlede kapacitet. Netop faldet i efterspørgslen efter fremtidige reservationer er grunden til de mange flyaflysninger. Norwegian udtalte desuden, at nedskæringerne vil påvirke hele selskabet, herunder mange af dets ansatte.
”Desværrevil aflysninger påvirke en betydelig andel af vores kolleger i Norwegian,”sagde Norwegians administrerende direktør Jacob Schram i en pressemeddelelsetirsdag. ”Vi har indledt formelle dialoger med vores fagforeninger om midlertidige hjemsendelse. Vi vilfortsætte den konstruktive dialog med fagforeninger og medarbejdere for atkomme igennem denne svære situation sammen”.
Norwegian’sfyringer og tusindvis af aflyste ruter er foruden 22 langdistanceflyvninger fraEuropa til USA, som flyselskabet allerede havde annulleret, samt en suspenderetflyrejse fra Oslo til Milano.
“Dette er en kritisk periode for luftfarten, også for os i Norwegian, ” udtalte Schram. Flyselskabet havde været gennem et par år med svære økonomiske vanskeligheder, men det formåede at vende sin situation med en ny administrerende direktør, som skabte fokus på rentabilitet og et lovende gældssaneringsprogram, der blev forhandlet med aktionærerne sidste efterår. Industrieksperter sætter imidlertid spørgsmålstegn ved, om disse forbedringer vil være tilstrækkelige til at imødegå usikkerheden i forbindelse med coronavirus-udbruddet. Det er få flyselskaber, der har råd til at gå glip af højsæsonen i sommerperioden.
Norwegian har været nødsaget til at aflyse endnu flere fly efter USA’s udmelding om indrejseforbud for fly fra Europa til USA. Tilsammen tæller Norwegian’s flyaflysninger omkring 40 procent af selskabets langdistanceflyvninger og omkring 25 procent af afgangene på ruter i Europa.
Andreflyselskaber reducerer eller suspenderer midlertidigt også sine fly for atforsøge at tilpasse sig den lave efterspørgsel. Tirsdag annoncerede Qantasplaner om at reducere sine flyvninger med ca. 25 procent gennem juni og fjerneotte af sine Airbus A380 superjumbo-fly fra sine rejseplaner indtil midten afseptember. Lufthansa har onsdag aflyst 23.000 flyvninger fra 29. marts til24. april. United har afskåret 20 procent af sine internationale flyvninger og10 procent af sine indenrigsruter, hvor Delta og American følger efter medlignende ruteindskrænkninger gennem foråret. SAS har suspenderet alle sineflyvninger til Rom, samt sine flyvninger til Kina frem til 30. april.
Et andetudsat flyselskab er Korean Air, der har hovedkontor i Seoul, Sydkorea, en by somer slemt ramt af coronavirus. På grund af den faldende efterspørgsel efter flyrejserhar selskabet suspenderet 80 procent af sine internationale flyvninger, og denøkonomiske konsekvens rammer hårdt. Ud over at bede personalet om at tagefrivillig orlov har en af de øverste direktører i Korean Air sagt, at virussenmåske lukker flyselskabet ned.
“Hvissituationen fortsætter i en længere periode, kan vi muligvis nå tærsklen, hvorvi ikke kan garantere selskabets overlevelse,” sagde Woo Kee-hong, direktørfor Korean Air, i et notat til sine medarbejdere ifølge Reuters.
Spørgsmåleter så, om den sydkoreanske regering vil lade Korean Air gå ud af drift. Detmener Henry Harteveldt, stifter og rejseanalytiker i virksomheden AtmosphereResearch Group er usandsynligt. “Jeg tror, den sydkoreanske regering viltræde ind for at beskytte det nationale flyselskab muligvis ved at tvinge demtil at lave en fusion med Asiana, som er et konkurrerende flyselskab.”Delta har også en andel i Korean Air, pointerer Harteveldt, og det er også usandsynligt,hvis de ikke hjælper flyselskabet i denne situation.
Læs også omdu bør annullere dine rejseplaner i lyset af coronavirus-udbruddet?
Efter nedlukning af Italien som følge af COVID-19
Detnationale flyselskab i Italien Alitalia er særligt presset efter, der i mandagsblev indført et landsdækkende lockdown på grund af virussens hurtige spredningder. “Eftersom Italien har besluttet at lukke sine grænser og forbyderejser ind og ud af landet, vil Alitalia blive hårdt ramt, og det var iforvejen et økonomisk ustabilt flyselskab,” forklarer Harteveldt. “Derer stadig tilbage at se, om den italienske regering vil vælge og være i standtil at tilbyde økonomisk støtte til Alitalia”.
Efternedlukningen af hele Italien er internationale flyselskaber også begyndt atsuspendere alle deres flyvninger til landet. British Airways, SAS og Ryanairsuspenderede alle deres italienske ruter, mens Spanien forbød alle flyrejser,der kommer og flyver fra Italien. Flere flyselskaber vil sandsynligvis gøre detsamme efter, mener Harteveldt. Israel har også vedtaget strenge regler, deropfordrer folk, der ikke er borgere, til at gå i karantæne i 14 dageumiddelbart efter indrejse til deres land.
Selvom mange faktorer i øjeblikket er usikre, så er der dog en ting, som er sikker. Nemlig det faktum, at denne krise er anderledes end de mange andre, som luftfartsindustrien før har stået over for.
Læs også om du kan få en refusion af flyselskabet ifm. Coronavirus-udbruddet.
“Endel af udfordringen i at forsøge at finde ud af, hvordan flyselskaberne vilnavigere gennem dette, er den totale usikkerhed omkring, hvor længe denne virusforbliver aktiv,” siger Harteveldt og bemærker, at hvis virussen aftager tilsommer, som det er set før med tidligere influenzalignende udbrud, så er detusandsynligt, at yderligere flyselskaber går konkurs. Men lige nu er detumuligt at forudsige. “Der er en frygtelig masse usikkerhed, og det er detder er så nervepirrende for alle lige nu.”
Læs også hvad dine rettigheder er i tilfælde af flyaflysning grundet Coronavirus.
FAQ – opsummering
Kan flyselskaberne komme sig over krisen?
Der er en risiko for, at nogle flyselskaber ender med at gå konkurs, hvis COVID-19 fortsætter med at sprede sig, og flere lande forbyder ind- eller udrejse. Europas største regionale flyselskab, britiske Flybe, er allerede gået konkurs, og de er langt fra det eneste flyselskab, som er ramt af krise.
Vil de statsejede flyselskaber som SAS gå konkurs?
Det er ikke særlig sandsynligt, at staterne vil lade de nationale flyselskaber gå konkurs. Men lige nu er det umuligt med sikkerhed at sige hvad der sker.
I hvilke lande er flyselskaberne ramt af krisen?
Flyselskaber i hele verden er ramt af krisen, mange ruter er lukket ned og der er generelt nødberedskab. Det gælder både i Europa, USA og Asien.