Flyselskaber har verden over nægtet at spædbørn har ret til kompensation, da de ikke havde en sædereservation, men kun en gyldig billet. Som forældre eller pårørende ved man, at børn er mindst ligeså påvirkede af forsinkelser og aflysninger.
Er det rimeligt at spædbørn ikke har ret til kompensation? Dette spørgsmål har vi bedt byretten om at tage stilling til.
I den pågældende sag mener flyselskabet ikke, at spædbørn eller børn under 2 år er berettigede til kompensation, fordi de ikke skal have eget sæde og derfor heller ikke har nogen sædereservation. Dette stiller spædbørn og børn under 2 dårligere end voksne, i henhold til forordning
EU 261/2004.
Byretten har afgjort, at hvis flyselskabet sælger en billet, uanset pris, alder og sædereservation, vil alle passagerer have lige muligheder for at søge om kompensation.
Overvejer du at bestille sommerens rejse allerede nu?
Rejser du fra et EU-land eller med et EU-registreret flyselskab, så er du altid underlagt forordningen EU 261/2004, som kun vedrører flypassagerers rettigheder i forhold til kompensation og erstatning.
Forordningen sørger for:
- At du som forbruger altid har ret til refusion hvis din rejse bliver aflyst
- At du har ret til at søge om kompensation, hvis flyselskabet aflyser eller ændrer rejsen 14 dage inden afrejse
- At du har ret til at søge om kompensation hvis din rejse bliver mindst 3 timer forsinket
- At du har ret til at søge kompensation hvis du bliver udsat for at flyselskabet har overbooket flyet og du bliver nægtet boarding
Der er derfor ingen grund til at vente med at bestille din næste rejse – planlæg og bestil din rejse allerede i dag.
Gratis hjælp og rådgivning!
Bliver du nogensinde i tvivl om dine rettigheder i forbindelse med en flyrejse? Så er du altid velkommen til at kontakte os. Vi kæmper hver dag for flypassagerers rettigheder og er altid klar til at
rådgive og vejlede dig.