En aktivistgruppe hackede annonceplads på reklameskilte i hele Europa for at kritisere luftfartsindustrien for deres manglende handling i reduktionen af dens kulstofaftryk. De opfordrer til et tobakslignende forbud mod reklame af flyrejser.
I en massiv koordineret aktion i 15 europæiske byer kaprede medlemmer af aktivistgruppen
Brandalism over 500 virksomhedsannonceringspladser og reklameskilte. Her erstattede de annoncerne med satiriske illustrationer, der fremhæver den rolle, luftfartsindustrien har som markedsføringer i klimakrisen .
Brandalism installerede deres arbejde i blandt andet Paris, Amsterdam, Bruxelles, Lissabon og Rom.
De flyselskaber, der henvises til i kunstværkerne, omfatter KLM, Lufthansa, British Airways, Ryanair, Easyjet, SAS Airlines og Etihad sammen med brancheorganisationen IATA.
Den britiske kunstner, Darren Cullen, står bag et af værkerne, der fremhæver det "overdimensionerede" kulstofaftryk fra business class-flyvninger med teksten "Vi gør Business Class grøn med verdens første golfbane ombord."
Et andet værk af den polsk-amerikanske kunstner Michelle Tylicki viser et fly, der flyver over skovbrande med titlen "Fly Responsibly?"
Fokus på flyselskabernes forpligtigelse over for samfundet
Alle værkerne har til formål at henlede opmærksomheden på kravet om bæredygtighed fra flyselskabers og lufthavnes side. Aktivisterne mener, at de skjuler den indvirkning de har på jorden.
Ifølge en ny rapport fra Greenpeace kan de internationale flyselskabers reklame have været ansvarlige for anslået 34 megaton CO2-emissioner i 2019 - svarende til afbrænding af 17 millioner tons kul.
"Charmen og glamouren ved en livsstil med højt kulstofindhold, som eksempelvis Frequent-flight (red. flyselskabernes loyalitetsprogrammer), er målrettet udformet af reklamebranchen og viser ingen tegn på at give efter - på trods af en af de varmeste somre nogensinde," sagde Tona Merriman fra Brandalism.
Merriman tilføjer, at reklamebureauer skal vurdere deres rolle i øgningen af emissioner for de brands, de arbejder for.
"Vi opfordrer ansatte i disse virksomheder til at nægte opgaver for kunder med højt kulstofindhold."
Et forbud mod reklame for fossile brændstoffer
De, der står bag den satiriske annoncekampagne, bakker også op om opfordringer til et tobakslignende forbud mod reklame og sponsorater for fossile brændstoffer.
Der er en voksende international bevægelse for et forbud mod reklamer med højt kulstofindhold. Det sker, efter at
FN's generalsekretær, Antonio Guterres, i forrige uge kritiserede Public Relations Branchen på FN's Generalforsamling i New York.
"Ligesom de gjorde for tobaksindustrien årtier før, har lobbyister og spindoktorer udspyet skadelig misinformation," sagde han.
En nylig udgivet rapport fra Harvard University ved navn "
Three shades of green(washing)" viser, at sociale medier har en afgørende rolle i grønvaskning af bilmærker, flyselskaber og fossile brændstofselskaber.
Grønvaskning er en form for misvisende markedsføring, hvor aktiviteter eller produkter fremstilles mere miljøvenlige og bæredygtige end de i virkeligheden er.
Nogle byer, såsom Amsterdam og Sydney, er allerede lykkedes med reklamer for fossile brændstoffer i det offentlige rum. Nu beder aktivister fra 40 forskellige organisationer om lovgivning for at sætte en stopper for markedsføring for selskaber med høj udledning af kulstofemissioner.
"Reklame for flyselskaber og lufthavne øger efterspørgslen efter flyrejser og ødelægger klimaet," sagde Robbie Gillet fra Adfree Cities, en af de 40 organisationer, der bakker op om lovforslaget.
"Vi har et øget behov for at se levedygtige, bæredygtige transportalternativer til flyvning, der sikrer jobs for arbejdstagere, der i øjeblikket er ansat i luftfart.
"I mellemtiden er et simpelt tiltag, som regeringer, både lokalt og nationalt, kan tage, at forbyde reklame for forurenende produkter - til gavn for folks sundhed, luftkvalitet og klimaet."
Læs også om grønt eller grønvasket – så miljøbevidste er flyselskaberne.
Grøn flyvning?
I KLM er de fuldt ud klar over vigtigheden af bæredygtighed og luftfartens indvirkning på miljøet.
"KLM er et globalt brand, og vi opdaterer konstant vores kommunikation for at afspejle både ændringerne i vores egen politik og forventningerne fra vores stakeholdere (red. interessenter) og samfundet," sagde en talsmand fra selskabet.
"Vi bruger vores kommunikationskanaler til at præsentere vores bæredygtighedsprogram. I al vores kommunikation bestræber vi os på at være så transparente, eksplicitte og faktuelle som muligt i vores handlinger og tidsramme."
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.
Læs også om regeringen vil indføre flyafgift på indenrigsflyvninger for at nå målet om grøn luftfart i 2030.