Bæredygtige rejser står højt på alles dagsorden i dag. Særligt når det kommer til flyrejser. Derfor er nyheden om Airbus’ tre nye konceptfly for verdens første emissionsfrie kommercielle fly bestemt meget positiv.
Den europæiske flyfabrikant Airbus udforsker i øjeblikket fremtidsændrende løsninger på luftfartens klimapåvirkning med en række nye konceptfly - kendt som ZEROe - drevet af brint, en nulemissionsteknologi med potentiale til at reducere flyemissioner med op til 50%.
Og med netop disse fly demonstrerer Airbus, hvordan brint kan løse luftfartens klimaproblem.
En fremtid af klimaneutrale flyrejser
De tre nye konceptfly repræsenterer hver især sin tilgang til opnåelse af emissionsfrie flyvninger. De kommercielle fly kan allerede være i drift inden 2035.
Ved første øjekast ligner det første konceptfly bemærkelsesværdigt et klassisk kommercielt fly – bortset fra de længere og mere fleksible vinger. Det andet konceptfly ligner et turbopropdrevet passagerfly med dets otte propeller. Og det tredje konceptfly ligner mest af alt et futuristisk fly fra en anden tid.
Flyene udforsker forskellige teknologibaner og aerodynamiske konfigurationer. De er dog alle afhængige af brint som deres primære brændstof.
Airbus mener, at de nye fly rummer den enestående løsning på et rent luftfartsbrændstof. Derudover er de i den tro, at konceptflyene vil være en løsning for luftfart og mange andre industrier, der stræber efter at nå deres klimaneutrale mål.
De ambitiøse konceptfly sætter høje krav til hele luftfartens økosystem
Det første fly er af et turbofan-design. Det kan rumme mellem 120 og 200 passagerer og flyve med en rækkevidde på over 3.704 kilometer. Flyet er dermed i stand til at flyve transkontinentalt. Det drives af en modificeret gasturbinemotor, der bruger brint via forbrænding. Den flydende brint lagres og distribueres via tanke bagest i flyet.
Det andet fly er af et turboprop-design. Det kan rumme op til 100 passagerer. Også dette fly anvender brintforbrænding i modificerede gasturbinemotorer, hvilket gør det i stand til at flyve mere end 1.852 kilometer. Derfor er dette fly perfekt til kortere flyvninger.
Det tredje fly er af et ”blended-wing body” designkoncept, hvor vingerne smelter sammen med flyets hoveddel. Dette fly har plads til 200 passagerer, og kan flyve i en strækning på over 3.700 kilometer. Det usædvanligt brede skrog giver flere muligheder for lagring og distribution af brint og for kabineindretning.
"Dette er et historisk øjeblik for den kommercielle luftfart som helhed, og vi har til hensigt at have en førende rolle i den vigtigste transition, som vores industri nogensinde har set. De koncepter, som vi præsenterer, er et glimt af vores ambition om at gennemføre en modig vision for fremtidens CO2-fri luftfart."
Sådan udtalte Airbus’ administrerende direktør, Guillaume Faury, i en pressemeddelelse.
Han forklarer yderligere, at luftfarten er afhængig af, at nationalstaterne støtter op om målene. Kun sammen med støtten fra regeringerne og de industrielle partnere vil Airbus kunne tage denne udfordring op og nå de ambitiøse mål. De satser på at kunne opskalere vedvarende energi og brint til en bæredygtig fremtid inden for luftfartsindustrien.
Dog understreger Faury, at overgangen til brint som det primære brændstof til disse konceptfly vil kræve afgørende handling fra hele luftfartens økosystem. For eksempel skal lufthavne have betydelig brinttransport- og tankningsinfrastruktur for at imødekomme behovene i den daglige drift af disse konceptfly.
Luftfarten står i stigende grad for det globale CO2-aftryk. Ifølge det uafhængige amerikanske klimainstitut ICCT stod den kommercielle luftfart alene for 2,4 % af den globale CO2-udledning i 2018.
Læs også om Airbus satser på en fremtid med flyvende taxaer.