6 piloter der revolutionerede luftfartsindustrien

Det er svært at forstå, at vi mennesker for kun en håndfuld generationer siden kunne drømme om at rejse verden rundt med fly.

Den italienske maler Leonardo da Vinci fik allerede idéen til en flyvemaskine i 1505. Leonardo var i en stor del af sit liv fascineret af fugle og flagermus og deres evne til at flyve. Han producerede mange undersøgelser af, hvordan de formåede at flyve. Han lavede flere skitser af svævefly, flyvemaskiner og tilmed en helikopter. Men verden måtte vente 400 år før, det lykkedes et menneske at flyve. Først med balloner og derefter med svævefly.

Det var først i 1903, at brødrene Wright fløj i hvad der viste sig at være verdens første succesfulde flyvemaskine. Derefter gik udviklingen af fly hurtigt.

Bare 66 år efter den 12 sekunders flyvning i Kitty Hawk trådte Neil Armstrong på månen. Siden da har flyteknologien fortsat udviklet sig i et hurtigt tempo.

Men de fantastiske maskiner, der muliggør flyvning, ville ikke have betydet noget uden de mennesker, der fløj dem. Denne artikel vil anerkende nogle af de mest indflydelsesrige figurer inden for luftfarten, selvom listen over inspirerende individer, der har gjort utrolige opdagelser for luftfartsudviklingen, er lang.

Her er 6 piloter, der ændrede verden til det bedre.

Bessie Coleman

Bessie Coleman er måske ikke et ligeså kendt navn som Amelia Earhart, men det burde hun være. Som den første sorte kvinde, der fik sin pilotlicens - i 1921, før Earhart overhovedet var i luften - banede Coleman banede vejen for kvinder og mennesker af forskellig etnicitet. Coleman var både af afroamerikansk og indiansk afstamning.

Hun trodsede alle odds, da hun i en ung alder arbejdede sig fra sin sociale arv i bomuldsmarkerne til Frankrig, hvor hun trænede til at blive pilot. Hun fik dog ikke tilladelse til at få pilotlicenser i Amerika på det tidspunkt, så hun lærte fransk og lærte at flyve i Frankrig som pilot under første verdenskrig.

I betragtning af hvor tidligt i luftfartshistorien Coleman opnåede disse bedrifter, formåede hun at inspirere mange håbefulde unge piloter, der drømte om at følge i hendes fodspor.

Eugene James Bullard

Det viser sig, at Frankrig spiller en ganske vigtig rolle i luftfartshistorien. Eugene James Bullard blev født i Amerika bare et par år efter Bessie Coleman og var også af afroamerikansk og indiansk afstamning. Som Coleman endte han også i Frankrig.

Da første verdenskrig hærgede i verden, indtog Bullard himlen for at kæmpe for Frankrig som den første afroamerikanske militærpilot i historien. Hans heltemod i krigen gav ham mange hædersbeviser. Blandt andet blev han udnævnt til ridder i Légion d'honneur af Charles de Gaulle.

Han banede vejen for mange store afroamerikanske militærpiloter, herunder de berømte Tuskegee Airmen, der kæmpede under 2. verdenskrig.

Amelia Earhart

Her er et navn, som alle kender. Særligt hendes mystiske forsvinden er stadig til diskussion den dag i dag.

Earhart var den første kvinde, der fløj over Atlanterhavet tilbage i 1928.

Hun blev verdensberømt efter den flyvning, da hun også fløj på rekordtid. Netop den berømmelse gav hende en platform til at kæmpe for kvinders rettigheder. Hun hjalp også med at starte det meget succesrige flyselskab TWA.

I 1935 begyndte Amelia at planlægge endnu et flyeventyr. Et eventyr som desværre blev hendes sidste. Hun ville flyve jorden rundt, som den første i verden, men hun og hendes ledsager, Fred Noonan, forsvandt sporløst. Hendes bedrifter inspirerer stadig unge kvinder i dag.

Læs her om den sidste besked og teorierne om Amelias forsvinden.

Charles Lindbergh

Det ville være svært at skrive om indflydelsesrige piloter uden at nævne den første person, der fløj solo over Atlanterhavet, fra New York til Paris i 1927.

Den flyvning gjorde Lindbergh til en verdensberømt helt i de mange kommende generationer. Men før den succes begejstrede han folkemængder ved flyveopvisninger, hvor han lavede stunts i luften. Han var faktisk kendt som ”The Flying Fool”, da han ikke var bange for at udfordre livet med sine mange stunts.

Efter hans revolutionære flyvning over Atlanterhavet fortsatte Lindbergh med at yde vigtige bidrag til luftfartsudviklingen. Mest bemærkelsesværdigt var måske hans opdagelser af ruter, der i dag stadig anvendes af kommercielle luftfartsselskaber over hele verden.

Yuri Gagarin

Månelandingen, den internationale rumstation og Mars Rover - alt dette ville ikke være muligt uden ham.

Den sovjetiske kosmonaut, Yuri Gagarin var det første menneske, der fløj ind i det ydre rum og kredsløb rundt om planeten, tilbage i 1961. Hans fantastiske præstation gav et stort løft til de første år af rumopdagelsen, og pressede USA til mere aggressivt at forstærke sin indsats i rumforskningen.

Teknologien blev udviklet.

Som et resultat blev flere mænd sendt på mission til månen, herunder Neil Armstrong, der som den første gik på månen i 1969.

Hubble-teleskopet gav i 1990 hele menneskeheden et helt nyt perspektiv på vores plads i universet. I de sidste tredive år har det givet os fantastiske billeder af universet i både det nære og ydre rum.

Og den internationale rumstation, ISS, startede en ny epoke inden for rumfart i 1998. ISS kredser omkring Jorden cirka 400 km over horisonten, og rumstationen har gjort det muligt for mennesker at leve i rummet.

Alt dette startede med en modig mands rumrejse.

Andreas Mogensen

En anden modig mand er Andreas Mogensen, der som den første danske mand blev udsendt til rummet i 2015. I maj 2009 var Andreas Mogensen en af ​​seks europæere, der blev udvalgt af European Space Agency ESA blandt mere end 8.000 ansøgere, som supplement til dets korps af astronauter.

Forinden udvælgelsen havde Mogensen arbejdet professionelt inden for rumfartsområdet i syv år. Også hans fritid gik på at blive klogere på rummet.

Det at være astronaut er for ham ikke kun eventyret, men også videnskaben, der ligger bag det. Han er overbevist om, at udforskningen af rummet vil blive en stadig vigtigere del af samfundet, og at resultaterne af denne forskning kan bruges til at vurdere, hvordan Jorden vil udvikle sig i fremtiden.

Det var på ISS, at Andreas Mogensen i 2015 befandt sig i over en uge.

I dag kan vi takke og respektere disse og alle verdens andre fantastiske piloter, der har revolutioneret vores verden. For hvordan ville verden egentlig se ud, hvis ingen havde turde at bevæge sig ud i det blå? For at besvare dette er vi nødt til at dykke ned i flyets historie og dens vækst gennem de sidste 112 år. Du kan læse svaret på spørgsmålet i linket til artiklen nedefor.

https://flypenge.dk/artikler/hvordan-ville-vores-moderne-verden-se-ud-uden-fly/

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €