Har du nogensinde undret dig over om, det er farligt at flyve i tordenvejr? Om flyenes dæk kan springe? Eller hvorfor stewardesserne pludselig forsvinder? Hvis ja, så læs med her og bliv klogere på flyvemaskiner og flyrejser.
1. Lynnedslag.
Fly er designet til at blive ramt af lynnedslag, og de bliver faktisk regelmæssigt ramt. Det anslås, at et fly rammes af lyn en gang om året eller en gang pr. 1.000 timers flyvetid. Men frygt ej. Intet fly er siden 1963 styrtet grundet lynnedslag. Fly er i dag konstrueret af ledende materiale, så lynet vil blot passere gennem flyet uden at påvirke hverken passagerer eller udstyr.
2. Hemmelige soveværelser.
På langdistanceflyvture kan kabinebesætningen arbejde over 16 timer. For at undgå trætte øjne er nogle flyvemaskiner udstyret med små soveværelser, hvor flybesætningen kan få en lur eller "morfar", som man siger. Soveværelserne er typisk at finde ved en skjult trappe, som man skal klatre op ad. Her vil du finde et hyggeligt soveværelse med 6 til 10 senge, et lille badeværelse og i nogle tilfælde også et underholdningsrum! Så har stewardesserne været væk i længere tid, er de sikkert optaget af Netflix.
3. Sikreste plads.
Der eksisterer mange teorier og antagelser om, hvorvidt der er pladser, som er mere sikre end andre. Dog alle uden et egentligt
postulat. Desuden garanterer flyfabrikanter og luftfartmyndigheder om, at passagerfly er enormt sikre.
Men
Popular Mechanics fortæller nu en helt anden historie:
Det er 20 pct mere sikkert at sidde bagerst i passagerflyet end oppe i den forreste del.
Det amerikanske fagblad har analyseret statistikker fra USA’s National Transportation Safety Board med over 20 styrt med både dræbte og kvæstede passagerer. Målingerne viser, at chancerne for at overleve er 69%, hvis man sætter sig bagerst i flyet, mens chancerne kun er 49%, hvis man sidder i Business Class.
4. Springsikre dæk.
Dækkene på et fly er designet til at modstå utrolige vægtbelastninger (38 tons). De kan ramme jorden på 270 kilometer i timen mere end 500 gange, før de skal udskiftes. Derudover er flyvemaskiners dæktryk typisk 200 psi, hvilket er omkring seks gange så meget som et bildæk.
5. Dæmpet lys.
Når et fly lander om natten, vil besætningen dæmpe kabinelyset. Hvorfor? I det usandsynlige tilfælde at flylandingen går dårligt og passagererne skal evakueres, vil øjnene allerede være vant til mørket. Tilsvarende vil stewardesserne bede flypassagererne hæve deres gardiner, så de i en nødsituation kan vurdere, hvilken side af flyet der er bedst til evakuering.
6. Kun én motor.
Tanken om at flyvemaskiner kun bruger én motor, lyder skræmmende, men alle kommercielle flyvemaskiner kan flyve sikkert med kun én motor.
Før i tiden var det et krav, at interkontinentale fly skulle have mindst tre motorer, og IFR-certificerede fly skulle have minimum to motorer. Dette krav er dog ændret. I dag kan interkontinentale fly klare sig med to motorer, hvorimod man i 13 af verdenens lande accepterer énmotorede fly til IFR flyvning. Faktisk kan de fleste flyvemaksiner flyve en overraskende lang distance uden nogen motor, takket være noget, der hedder glide ratio. På grund af aeronautisk ingeniør kan en Boeing 747 svæve i 3,2 kilometer for hver 300 m, de flyver over jorden. Det er normalt nok til at få alle sikkert til jorden.
7. Hul i flyets vindue.
De små huller nederst i flyenes vinduesruder regulerer presset i kabinen. Et flyvindue består af tre lag ruder. Hullet, som man kan se, sidder i det midterste lag. Det yderste lag glas er selvfølgelig det mest betydningsfulde, eftersom det beskytter passagererne mod trykforskellen i atmosfæren udenfor. Men også det midterste lag er konstrueret til at kunne modstå trykforskellen. Så frygt ej hvis den yderste rude springer.
8. Askebægre i badeværelset.
Det er år siden at
Federal Aviation Administration i USA forbød rygning på fly. Men den knivskarpe passager ved, at flytoiletter stadig har askebægre. Hvorfor?
Årsagen er, at flyselskaber og de mennesker, der designer fly, frygter, at der på et tidpunkt vil være en ryger, der beslutter sig for at tænde en cigaret på flyet på trods af ikke-rygerpolitikken. Håbet er, at hvis nogen overtræder rygepolitikken, vil de ryge i et relativt begrænset rum på badeværelset og bortskaffe cigaretskod i askebægeret- ikke i en skraldespand, hvor den kan forårsage brand. Vælger du at røge på din flyrejse, så forvent en massiv bøde!
9. Iltmaskerne har kun 15 minutters ilt.
Sikkerhedsinstruktionerne på de fleste fly omfatter, hvordan iltmaskerne bruges. Men en ting, som personalet ikke fortæller dig, er, at iltmaskerne kun har ca. 15 minutter ilt. Det lyder som skræmmende kort tid, men i virkeligheden er det mere end tilstrækkeligt.
Når flykabinen mister tryk, falder iltmaskerne. En pilot vil i denne situation sænke flyet til en højde under 3,000 km, hvor passagererne kan trække vejret normalt uden ekstra ilt. Nedstigningen tager normalt mindre end 15 minutter, hvilket betyder, at iltmaskerne har mere end tilstrækkelig luft til at beskytte dig.
10. Striber på himlen.
De hvide striber flyvemaskiner efterlader på himlen, er spor fra kondens, derfor deres tekniske navn "kondensstriber". Flymotorer frigiver vanddamp som en del af forbrændingsprocessen. Når den varme vanddamp pumpes ud af udstødningsrøret, og rammer den køligere luft i den øvre atmosfære, skaber den de bløde hvide striber på himlen. Det er stort set den samme reaktion, som når du kan se dit åndedragt, når det er koldt udenfor.