Sidste januar blev hundredvis af flyvninger annulleret i Europa, da en stærk vinterstorm forstyrrede rejser til og fra Holland, Tyskland og Østrig. For to år siden, i vintersæsonen 2017/2018, blev flyvninger i Nordeuropa aflyst som følge af kraftig sne. Flere tusinde rejsende var strandet i lufthavne og måtte vinke farvel til deres planlagte rejse. Men bare fordi din flyrejse kan blive annulleret på grund af sne, betyder det ikke, at det sker.
Hundredvis af fly letter hver dag i Europa og rundt om iverden selvom landingsbanen er snedækket og stormen raser. En snestorm behøverikke nødvendigvis stoppe din næste europæiske flyvning, så længe piloterne hargod sigtbarhed og sikkerheden er i orden, kan flyet sagtens lette.
Så hvis du nogensinde har spekuleret på hvornår et flyannulleres på grund af sne, så læs med.
Aflysninger ved dårligt vejr
Dårligt vejr såsom snestorm kan skabe betydelige problemerfor et fly under start, landinger og i luften, og det kan i sidste ende afgøreom dit fly afgår til tiden eller om det forsinkes. Når der er meget is ellersne på en lufthavns landingsbanen, kan fly ikke lette sikkert og heller ejlande. Ligesom med din bil kan iskolde forhold reducere trækkraft for et fly.Da fly i sidste ende er forbundet til jorden via en håndfuld gummidæk, dergriber fat i landingsbanens asfalt, kan dette være en farlig situation.
Efter kraftigt snevejr kan et tab af trækkraft føre tilakvaplaning. Når et fly taber trækkraft, har det brug for længere landingsbane tilat stoppe. For at begrænse dette har man mulighed for at forlænge landingsbanerneunder storme. Men frosset vand i form af iseller sne gør et fly endnu sværere at styre eller stoppe.
Dog holder selv en stor mængde sne dig ikke nødvendigvisfanget i lufthavnen i lang tid. Lufthavnspersonale har og er trænet i brug afudstyr, der hjælper med at fjerne sne fra deres landingsbaner. Dette udstyr eret effektivt værktøj, så længe nedbørsmængden ikke overstiger kapaciteten.
Annulleringer ved lav sigtbarhed
På trods af at sne kan være skyld i flyaflysninger, såskyldes de fleste forsinkelser faktisk en lav sigtbarhed, hvilket øger farenombord på en kommerciel flyvning. Når piloternes sigtbarhed er begrænset, erdet svært at navigere både i lufthavnen og i luften.
Høje vindstød
En stærk vind kan give problemer for fly både pålandingsbanen og i luften, selvom det ikke sner. På landingsbanen kan liggendesne let rives op af vinden, hvilket reducerer sigtbarhed for piloter ogpåvirker trækkraften.
En forholdsvis almindelig bekymring er, at vinterstormenofte ledsages af voldsomme vindstød, der kan opstå ud af ingenting og udenadvarsel. Disse vindstød gør både start og landinger særligt udfordrende, hvisikke risikable. I luften kan høje vindstød også forværre turbulens, skræmmepassagerer og udfordre piloter og ikke mindst flyet.
Flyaflysning på grund af sne
Et andet tilfælde, hvor flyvninger kan aflyses under særligkoldt vejr, er, hvis der dannes is på eller omkring et fly. Særligt flyetsvinger, landingsudstyr, og foran og bag på flyet kan fryse til i kulden. Nårder dannes is i disse områder, kan kontrollen af flyet blive stærkt påvirket.
Frost og is dannes faktisk oftere på en lufthavnslandingsbaner ved regnvejr sammenlignet med snevejr. Frysningen aflandingsbanen kan ødelægge trækkraft under start og landinger. Mens mangelufthavne i koldere klima har protokoller til håndtering af ophobende sne, kanen for stor mængde føre til en aflysning eller en forsinkelse.
Ofte tager flyselskabets beslutning om aflysningen form i enprotokol, hvor forskellige kriterier skal være opfyldt. Kriterierne inkluderermængden af snefald i en given periode, og om andre flyselskaber annullererrejser på grund af dårligt vejr.
Ud over disse protokoller kan manualer i specifikkelufthavne beslutte at annullere fly for at undgå enhver risiko. Piloter er selvuddannet i at afgøre, hvorvidt det er ansvarligt at sende et fly i luften. Detkan være frustrerende at sidde i lufthavnen, når et fly annulleres. Men hellervære på den sikre side, især i betragtning af de potentielle problemer, der kanopstå under snevejr.
Kan fly flyve i snestorme?
Et ganske almindeligt spørgsmål, som flyrejsende stiller nåren snestorm rammer, er, om det er farligt at flyve i snestorm. Svaret afhængeraf et par faktorer. Ofte kan fly flyve i alt slags vejr, inklusive snestorme.Dog er det typen af snestorm og dens virkning på landingsbanen og fly, der afgørom der skal aflyses.
Når det er sagt, skal du ikke være bange eller tro at der eret problem hvis sneen raser. Du skal stadig dukke op til lufthavnen til tiden, medmindredin flyvning er aflyst. Selv under voldsomt vejr er fly typisk forsinket ogikke aflyst.
Selv hvis en aflysning opstår, følges den normalt op med enalternativ flyvning samme dag, selvfølgelig hvis vejret tillader det. Detafhænger af sigtbarhed og sikkerhed.
Annulleret eller forsinketflyvning? FlyPenge kan hjælpe
Hvis din europæiske flyvning blev forsinket eller aflyst pågrund af dårligt vejr – eller af anden grund – har du muligvis rettigheder ihenhold til EU261. Denne lov om kompensation for flyforsinkelse fra 2004beskytter flypassager, der rejser fra en EU-lufthavn eller til en EU-lufthavn medet EU-flyselskab.
Din kompensation ved en flyforsinkelse kan være op til € 600pr. passager pr. flyvning, som kan omfatte hver led af din rejse. Især her omvinteren, hvor dårligt vejr ofte medfører flyforsinkelser og aflysninger. OgsåOverbookinger kan dækkes af denne lov, hvis du nægtes boarding, på trods af atdu var checket ind i tide, og havde alle nødvendige rejsedokumenter med dig.Det er vigtigt, at du kender dine rettigheder.
Bare fordi dit fly blev forsinket eller aflyst, betyder detikke, at du automatisk har ret til kompensation.
Derfor er det bedst at overlade det til eksperterne ved FlyPenge. Vi indgiver dit krav på kompensation på dine vegne direkte til det ansvarlige flyselskab. Vi tager os af alt det tunge arbejde, mens du kan læne dig tilbage. Ring eller klik ind på FlyPenge i dag for at se, hvordan vi kan hjælpe dig med din berettiget kompensation.
Læs også om EU261 passagerrettigheder, når du rejser i Europa.