Wizz Air er et lavprisflyselskab med hovedsæde i Budapest, Ungarn, og har sin primære base i Budapest Ferenc Liszt Internationale Lufthavn. Selskabet blev grundlagt i 2003 og foretog sin første flyvning i 2004 fra Katowice i Polen til London-Luton. Dette skete i kølvandet på, at Ungarn og Polen blev medlemmer af EU. Wizz Air betjener mange sekundære og regionale lufthavne med målet om at tilbyde den laveste pris i Central- og Østeuropa.
Hvert år rejser millioner af passagerer med Wizz Air, som opererer 150 ruter på tværs af 12 lufthavne. I 2019 var kun 72 % af selskabets flyvninger til tiden, hvilket har ført til mange krav om kompensation ved forsinkelser. Hvis du har oplevet en flyforsinkelse eller aflysning, får du her, hvad du skal vide for at kræve kompensation fra Wizz Air.
Er du berettiget til kompensation fra Wizz Air?
For at finde ud af, om du er berettiget til kompensation fra Wizz Air, skal du opfylde følgende grundlæggende kriterier:
- Dit fly afgår fra eller lander i en lufthavn inden for EU.
- Du har en gyldig billet og bookingbekræftelse.
- Du tjekkede ind til tiden.
- Dit fly blev aflyst eller forsinket med mindre end 14 dages varsel.
- Flyvningen fandt sted for højst 6 år siden.
Dernæst skal du finde ud af årsagen til din flyforsinkelse eller -aflysning. Hvis forsinkelsen skyldes forhold uden for flyselskabets kontrol – også kaldet “ekstraordinære omstændigheder” – er du muligvis ikke berettiget til kompensation. Eksempler på sådanne omstændigheder inkluderer:
- Arbejdsnedlæggelser eller strejker blandt personalet
- Politiske protester
- Luftrums- eller lufthavnsnedlukninger
- Naturkatastrofer eller voldsomt vejr
- Fugle påkørsler (bird strikes)
Wizz Air er ikke ansvarlig for forsinkelser forårsaget af disse omstændigheder. Men hvis din flyforsinkelse skyldes en af følgende årsager, kan du have krav på kompensation:
- Piloten var uegnet til at flyve
- Bemandingsproblemer
- Overbookede eller underbookede fly
- Mekaniske problemer
Wizz Air kompensation ved flyforsinkelse
For at få kompensation for en flyforsinkelse med Wizz Air skal du være ankommet mindst 3 timer senere end planlagt. Det er ankomsttidspunktet, der afgør, om du er berettiget. Hvis flyet indhenter noget af forsinkelsen og ankommer mindre end 3 timer for sent, har du muligvis ikke krav på kompensation.
Ankomsttidspunktet defineres som det øjeblik, hvor mindst én flydør åbnes. Hvis dette sker 3 timer eller mere efter planlagt tid, kan du være berettiget til følgende kompensation alt efter flyvningens længde:
Forsinkelsens varighed | Flyvningens længde | Kompensation |
---|---|---|
3 timer eller mere | Mindre end 1.500 km | € 250 |
3 timer eller mere | Mellem 1.500 km og 3.500 km | € 400 |
3–4 timer | Mere end 3.500 km, mellem en EU og ikke-EU lufthavn | € 300 |
4 timer eller mere | Mere end 3.500 km, mellem en EU og ikke-EU lufthavn | € 600 |
Flight Refund kan hjælpe dig med alle spørgsmål omkring berettigelse. Start dit krav om kompensation for forsinket fly med os, og vi guider dig hele vejen.
Wizz Air kompensation ved aflyst fly
Ved aflysninger er reglerne enkle: Hvis dit fly blev aflyst med mindre end 14 dages varsel, har du som udgangspunkt krav på kompensation – medmindre det skyldtes ekstraordinære omstændigheder.
Flyvningens længde | Kompensation |
---|---|
Mere end 3.500 km | € 600 |
1.500 km–3.500 km | € 400 |
Mindre end 1.500 km | € 250 |
Hvis Wizz Air aflyser din flyvning, har du også krav på fuld refusion af billettens pris ud over eventuel kompensation under EU-forordning 261.
Wizz Air kompensation ved overbooking
Hvis du bliver nægtet boarding på grund af overbooking, er det næsten altid flyselskabets ansvar, og du kan være berettiget til kompensation. Overbooking sker, når flyselskaber sælger flere billetter, end der er sæder, i forventning om at nogle passagerer ikke møder op. Men hvis alle møder op, kan nogle passagerer blive nægtet boarding.
Der findes dog også legitime grunde til at blive nægtet boarding, f.eks. sygdom, beruselse eller manglende rejsedokumenter. I disse tilfælde har du som regel ikke krav på kompensation.
Andre passagerrettigheder ifølge EU 261
Ud over kompensation har passagerer også rettigheder, mens de venter på næste ledige afgang eller alternativ transport, herunder:
- Måltider og forfriskninger
- Hotelovernatning ved længere forsinkelser
- Transport til og fra hotellet
- Adgang til telefonopkald eller e-mails
Hvis du er forsinket mere end 5 timer, kan du vælge at afbryde rejsen og få refusion eller anmode om alternativ transport til din destination.
Sådan kræver du kompensation fra Wizz Air
For at kræve kompensation fra Wizz Air bør du gemme følgende:
- Din bookingbekræftelse og boardingkort
- Kvitteringer for mad, drikke eller overnatning, hvis Wizz Air ikke har udleveret vouchers
Bed altid om en skriftlig begrundelse for forsinkelsen eller aflysningen fra flyselskabet – selv hvis det tilsyneladende skyldes ekstraordinære omstændigheder. Denne dokumentation kan være afgørende for dit krav.
Hos Flypenge gør vi det nemt at kræve kompensation. Vi står for al kommunikation med flyselskabet og kæmper for din sag – også hvis det kræver klagesager eller retssag. Vi arbejder efter “no cure, no pay” – du betaler kun, hvis vi vinder.
Har du stadig spørgsmål? Kontakt os i dag og kom i gang med dit kompensationskrav mod Wizz Air.