Aflyst fly & flyforsinkelse hos Joon

Småt men eksklusivt, og med en markant anderledes rejseoplevelse end med de traditionelle flyselskaber. Det hele begyndte som et større projekt med overskriften Boost. Det verdensomspændende franske flyselskab, Air France-KLM, måtte i 2017 erkende at konkurrencesituationen havde toppet et højdepunkt. Opblomstringen af diverse lavprisflyselskaber gør den interne konkurrence i flybranchen ekstrem hård. De gamle og erfarne flyselskaber har svært ved at følge med og tjene nok penge til den konstante teknologiske fornyelse af fly. Det kræver en særligt kreative evner, hvis de vil de sikre sig indtægter og samtidigt retfærdiggøre sin markedsposition.

Satser på de unge

Projektet Boost er Air France koncernens forsøg på et kreativt tiltag, der skal give koncernen nyt liv. Hensigten med Boost var at starte et nyt flyselskab lignende moderselskabet, men med udgangspunkt i en anden målgruppe. Air France påpeger, at JOON ikke er et lavprisflyselskab, idet det er baseret på de samme produkter og servivces, der kendes fra moderselskabet. Det nye flyselskab bærer navnet JOON, som i følge Air France både er personligt, i øjnefaldende og internationalt. Navnet illustrerer en positiv sindstilstand. En sindstilstand inspireret af de yngre såkaldte millennials. Millennials er kendt som generation Y eller "Generation Me". De har fået sit navn efter perioden de er født i, nemlig lige før årtusindskiftet. De er en købestærk befolkningsgruppe. Deres livsstil er præget af nydelse og luksuriøsitet, hvilket også viser sig i deres ønske om at rejse til eksotiske steder. De er meget globalt orienteret som følge af globaliseringen, og de vil nødigt gå på kompromis med deres ønsker grundet deres økonomiske situation. Prisen er derfor særlig betydningsfuld for størstedelen af millennials. JOON markerer sig som et "livsstilsbrand" designet til at nå et verdensomspændende publikum. Målet med JOON er at forbedre det interkontinentale rutenetværk på en enkel og ikke mindst billig måde. Samtidigt er ønsket at tiltrække den yngre stilbevidste målgruppe. Heraf navnet JOON, hvilket tilnærmelsesvis minder om det franske ord "Jeune", som på dansk betyder ung.

Missionen om at gøre Air France-KLM mere konkurrencedygtig

Målet med JOON er at stille sig stærkere mod de luftfartsselskaber i Mellemøsten og andre lavprisflyselskaber, der igennem de sidste mange år har taget af Air France KLM's markedsandel, særligt hvad angår mellem- og langdistanceflyvninger. JOON flyver nu mellemdistanceruter fra Paris-Charles de Gaulle lufthavnen til bl.a. Stockholm, Prag, Manchester, Quito samt langdistanceflyvninger til Brasilien og Mahé.

Digitalt fokus

Milliennials skiller sig ud teknologisk. De er den første generation, der voksede op med digitale teknologier, og som der har fulgt internettes udvikling. De omtales derfor også som værende "digitale indfødte". Virksomheder er i dag nødt til at tage højde for denne målgruppes kendskab og naturlige navigation i medielandskabet, hvis de ønsker at vinde dem. Derfor gælder det i høj grad for virksomheder at opbygge dybe sociale relationer. Joon's ambitiøse digitale strategi fremhæver fokusset på målgruppen millennials mellem 18 og 35 år. På din flyrejse lader Joon dig hente de seneste tv-shows og et bredt udvalg af videoer fra internettet direkte ind på din egen mobile enhed eller tablet.

Afspejler en livsstil

JOON er udviklet som et livsstilsbrand i overensstemmelse med millennial-generationen. Undersøgelser har vist, at millennials er ekstremt værdiorienteret. Især i forhold til klima og bæredygtighed, hvilket deres livsstil også i mere eller mindre grad bærer præg af. Derfor markerer JOON sin sociale ansvarlighed ved at tilbyde økologiske fødevarer og stilfulde hvide sneakers og uniformer, der er 60% genanvendt fra plastflasker. Alt sammen for at tale til millennials ønsker og behov. Air France mener, at JOON's visuelle identitet er med til at skabe en verdensomspændende kundegruppe i dette købestærke segment. JOON's visuelle identitet er en forenkling af Air Frances logo. Den elektriske blå farve symboliserer flyselskabets dynamiske indstilling, såvel som himlen, rummet og flyrejsen. Kabinepersonalet er iført smarte og ungdommelige uniformer, således de afspejler deres målgruppe bedst muligt. Det unge brand skal ikke kun være en flyvning og en billetpris. Det skal være en total global rejseoplevelse, som man kan identificere sig med. JOON er et ud af flere datterselskaber ejet Air France-koncernen. Hop, Transavia, og Martinair er nogle af andre flyselskaber under Air France-KLM koncernen.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 467 €

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 388 €

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 623 €

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 383 €

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.246 €

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 958 €

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 388 €

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 623 €

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 582 €

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 194 €

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 623 €

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 623 €