Få svar på om du har ret til kompensation


Er jeg berettiget til kompensation?

Om du er berettiget til kompensation fra flyselskabet for et forsinket, overbooket eller aflyst fly, afhænger i første omgang af, om start- og/eller slutdestinationen ligger inden for EU, hvor længe og hvorfor du var forsinket, samt om flyselskabet er registreret i EU.

FlyrutenEU registreret flyselskabIkke-Eu registreret flyselskab
Fra og til uden for EUNejNej
Fra uden for EU til inden for EUJaNej
Fra inden for EU til uden for EUJaJa
Fra inden for EU til inden for EUJaJa

Men husk at du sagtens kan være berettiget til erstatning, selv om der står “nej” i skemaet, hvis du har haft forbindende fly på rejsen – det gælder også ved charterrejser.

Skemaet siger at jeg er berettiget

For at du er berettiget til kompensation fra flyselskabet, må forsinkelsen ikke skyldes det, der i reglerne kaldes “ekstraordinære omstændigheder” – det vil sige ting, som er helt udenfor flyselskabets kontrol, og som flyselskabet på ingen måde kunne have forudset eller forberedt sig på.
Hvad der er en “ekstraordinær omstændighed” er en juridisk vurdering, og det er normalt her, at slagsmålet mellem flyselskabet og FlyPenge.dks juridiske team står.

– det er særligt hér at du har en stor fordel af vores risikofri hjælp!

Jeg vil gerne have hjælp til at få kompensation, men hvor meget kan jeg få?

Hvor meget du kan få i kompensation fra flyselskabet for dit overbookede, forsinkede eller aflyste fly afhænger af rejsens længde, samt hvor længe du var blevet forsinket da du ankom til dit bestemmelsessted – husk at kompensationen er pr. passager!

Din rejse varSagen bliver sendt i rettenSagen bliver IKKE sendt i retten
under 1.500 km. og forsinket mere end 3 timer907,50 kr.1.450,00 kr.
1.500-3.500 km. og forsinket mere end 3 timer1.430,00 kr.2.325,00 kr.
over 3.500 km. og forsinket mellem 3-4 timer1.080,00 kr.1.730,00 kr.
over 3.500 km. og forsinket mere end 4 timer2.175,00 kr.3.485,00 kr.

Hvis dit fly var overbooket eller aflyst, bliver det set som at det var forsinket i over 3 timer, og det er derfor den kompensationstakst du er berettiget til

Har jeg krav på andet?

Ja, det har du. Hvis dit fly er forsinket i mere end 2 timer har du krav på:

  • Gratis måltid og forfriskning
  • Et gratis telefonopkald

Ved en forsinkelse på mere end 5 timer, har du desuden krav på en gratis overnatning (hvis det er nødvendigt) samt transport til og fra lufthavnen i forbindelse med overnatningen.

Hvordan foregår behandlingen af min sag?

Det er vigtigt, at du altid har det fulde overblik over hvad der sker i din sag. Når vi har modtaget de første oplysninger fra dig, går vi først igang med at dobbeltjekke de “formelle” oplysninger – hvilket flyselskab der stod for din flyvning, hvor længe flyet var forsinket osv. Dette gør vi, for at sikre at det er det rette flyselskab vi retter dit krav imod, samt for at kunne beregne præcist hvor stor en kompensation du har krav på. Herefter sender vi en skrivelse til flyselskabet, hvor vi gør krav på den kompensation som du har ret til.

Vi sørger samtidig for løbende at følge op på kravet, hvis flyselskabet ikke vender tilbage inden for rimelig tid.

Når flyselskabet har udbetalt din kompensation, bliver pengene først fratrukket fra 19,8 % for at have kørt sagen hos FlyPenge.dk, hvorefter de bliver sat direkte ind på din konto.

Hvad så hvis flyselskabet ikke betaler min kompensation?

Hvis flyselskabet nægter at udbetale kompensation, vil vi gå ind og vurdere baggrunden for deres afslag. Nogle gange har forsinkelsen været forårsaget af ting, som flyselskabet ikke kan holdes ansvarlig for. Hvis der eksempelvis har været et voldsomt uvejr, ville det have været uforsvarligt af flyselskabet at lade flyet flyve, og de har derfor haft en god grund til, hvorfor dit fly blev forsinket. Hvis vi derefter mener at du ikke har krav på kompensation for forsinkelsen, giver vi dig vores ærlige vurdering af det, og det vil derfor ikke koste dig noget, da vi tilbyder en “no cure, no pay” løsning.

Hvis flyselskabet vælger at afvise kravet med en begrundelse, som vi ikke mener er god nok, kan sagen sendes i retten, for at få dom over flyselskabet.

Alt dette er med i pakken når du vælger at benytte FlyPenge.dk til at inddrive dit krav om kompensation fra flyselskaberne!

Asta Sahl har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie F. har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent Kjær har fløjet med BRUSSELS AIRLINES og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med Jet Time A/S og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida Johanne har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars Peter Kruse har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Primera Air Scandinavia A/S og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med Atlantic Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva Gaarsdal har fløjet med AIR CANADA og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja Thejlmann har fløjet med BRUSSELS AIRLINES og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.

© Copyright 2015 - 2018 Flypenge.dk
Firma adresse: Vestergade 18 E, 1456 København K, DK | Tel: 44224080 | Email: info@flypenge.dk.
Flypenge.dk | CVR 34593833 | Åbningstider &
Flypenge.dk Rated 4.9 / 5 based on 85 reviews. | Review Flypenge.dk