Start dit krav

Norwegian forsinkelser eller aflysning? – Få erstatning og kompensation

Hvis dit Norwegian fly var forsinket, overbooket eller helt aflyst? Så kan du have krav på op til 4.500 kr. i erstatning og kompensation pr. pasager.

Du kan selv søge om erstatning for forsinket eller aflyst fly direkte hos Norwegian, men det kan godt være lidt bøvlet og tidskrævende.

Vi tilbyder derfor, at håndtere hele sagen for dig. Du skal intet betale – vi tager blot en mindre andel af det beløb vi ender med at skaffe i erstatning eller kompensation til dig.




3 gode grunde til at bruge Flypenge.dk

Det er vigtigt at du vælger den rigtige partner, når du skal have hjælp med at få din erstatning for forsinket Norwegian fly. Der er mindst 3 gode grunde til at vælge Flypenge.dk …

  • Flypenge.dk har autorisation fra Politiet til at føre inkasso. Det er din sikkerhed for ikke at blive snydt, samt at sagen kan behandles helt lovligt.
  • Du betaler ikke noget hvis vi ikke vinder sagen for dig. Det er no cure no pay og du løber derfor absolut ingen risiko ved at overdrage din sag til os.
  • Flypenge.dk vinder de fleste sager. Det skyldes ikke mindst, at flyselskaberne kender os og ved, at vi ikke opgiver en berettiget sag.

Du kan overdrage din sag til os her.

Så meget kan du få i erstatning hvis dit Norwegian fly er forsinket eller aflyst

Vi behandler altid din sag erstatningssag som ”no cure, no pay!”. Det betyder, at det ikke koster dig en krone, hvis vi ikke skaffer en kompensation til dig. Du kan derfor KUN tjene penge på at kræve kompensation via flypenge.dk.

Flypenge.dk tilbyder den laveste afregning i branchen

Der er naturligvis en del omkostninger forbundet med at føre din sag – og de omkostninger bliver større, hvis vi skal sende i retten, for at få flyselskabet til at betale det de skal. Derfor er vores salær også større, på sager der har været i retten.

For os er gennemskuelighed vigtigt og vi har derfor lavet et skema, der viser helt præcist hvor meget du vil få i kompensation, hvis det lykkes os at inddrive din flykompensation. Beløbet er pr. passager:

Din rejse var Sagen bliver overdraget til advokat Sagen bliver IKKE overdraget til advokat
Under 1.500 km. og forsinket mere end 3 timer 907,50 kr. 1.450,00 kr.
1.500-3.500 km. og forsinket mere end 3 timer 1.430,00 kr. 2.325,00 kr.
Over 3.500 km. og forsinket mellem 3-4 timer 1.080,00 kr. 1.730,00 kr.
Over 3.500 km. og forsinket mere end 4 timer 2.175,00 kr. 3.485,00 kr.

Beløbet bliver udbetalt til din konto så snart flyselskabet har betalt kompensationen til Flypenge.dk.

Har du ret til erstatning eller kompensation for forsinket eller aflyst Norwegian fly?

Folk er ofte i tvivl om hvorvidt de er berettiget kompensation eller ej.

EF-forordning 261/2004 gælder for flypassagerer, der afgår fra enhver EU-lufthavn eller fra en EU-lufthavn med et EU-luftfartsselskab, som Norwegian til en EU-destination.

For at få erstatning skal dit fly være forsinket i mere end 3 timer, aflyses eller du skal nægtes boarding. Derudover kan du kræve kompensation hvis du ikke kan nå dit forbindende fly på grund af aktuelle flyforsinkelser, flyruteændringer eller forsinkelser i lufthavnen.

Du har ret til erstatning i disse 3 scenarier;

  • Aflysninger eller forsinkelser på mindst 3 timer, som ikke skyldes en ekstraordinær omstændighed
  • Start eller slutdestinationen er inden for EU’s grænser
  • Boardingafvisning på trods af at være fremmødt til tiden med gyldigt rejselegitimation og visum.

Læs mere om detaljerne af EU forordningen 261/2004 i denne artikel.

Bemærk dog at mange flyselskaber angiver en kortere forsinkelse end egentlig gældende. F.eks. er det set i mange tilfælde, at flyselskabet ikke medregner tiden fra ankomst i lufthavnen til at dørene åbnes.

Lander flyet f.eks. 2 timer og 55 minutter efter tidsplanen, men åbnes dørene først efter 5 minutter, ja så er forsinkelsen 3 timer. Du skal dog kunne bevise, hvor lang tid i sad og ventede i flyet, før dørene blev åbnet.

Overbooking på Norwegian fly

Begrebet boardingafvisning omfatter ikke kun boardingafvisninger, som skyldes overbookning, men også boardingafvisninger af andre grunde, såsom driftsmæssige grunde. Hvis Norwegian har afvist dig mod din vilje, skal de yde dig kompensation i overensstemmelse med ovenstående skema.

Forsinkelsen skal dog være på mindst to timer, og du skal afgå fra en EU-lufthavn ELLER dit fly skal være registreret i EU. Boardingafvisningen giver dig ret til at vælge mellem enten;

  • Refusion inden for syv dage af den fulde købspris af billetten for den del eller de dele af rejsen, der ikke blev foretaget OG hvis det er relevant en returflyvning til første afgangssted
  • Omlægning af rejsen til vedkommendes endelige bestemmelsessted ved førstgivne lejlighed
  • Ændring af reservationen til et senere tidspunkt efter eget valg
    Norwegian skal desuden bistå forplejning som står i rimeligt forhold til
  • Ventetiden. Forplejningen dækker over måltider, to gratise telefonopringninger og indkvartering på hotel samt transport mellem lufthavnen og hotellet, hvis forsinkelsen strækker sig over natten.

Du kan læse mere om dine rettigheder ved overbooking og nægtet boarding her.

Historien om Norwegian – fly med den røde tud

Norwegian er et norsk luftfartsselskab, der blev etableret tilbage i 1993. Dengang fløj selskabet kun lokalt i Norge i kollaboration med Braathens. Men da SAS opkøbte Braathens i 2001, kunne Norwegian ikke flyve de samme destinationer, eftersom SAS ville have sit eget datterselskab, Widerøe, til at overtage alle Braathens aktiviteter. Efter denne begivenhed startede Norwegian i 2002 selv på at stå for flyvninger indenrigs i Norge.

Norwegian Air Shuttle, bedre kendt som Norwegian, er lavprisflyselskabet over dem alle. Ihvertfald hvad angår Skandinavien. Årligt flyver selskabet omkring 24 mio. passagerer til 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellemøsten, Thailand, Singapore, Argentina, Caribien, USA og Sydamerika.

Tilbage i 2002 satte selskabet sit første internationale fly i luften og udfordrede et ellers veletableret og langvarigt luftfartsmonopol. Særligt SAS, der på daværende tidspunkt var det eneste Skandinaviske flyselskab på udenrigsruter i Europa, måtte næsten erklære sig konkurs i 2012.

Norwegians strategi har fra start været at opbygge et stærkt og konkurrencedygtigt selskab i form af billetpriser til halvdelen af ​​de traditionelle flyselskaber.

Med det store udbud af flyselskaber er flyrejser gradvist blevet et standardiseret produkt, som forbrugerne ønsker at erhverve sig billigt. Norwegian havde tilbage i 2003 otte fly og betjente godt 1 mio. passagerer årligt, mens selskabet i 2010 betjente mere end 13 mio. passagerer. Ønsker man ekstra service hos lavprisselskabet kræves et tillæg til billetprisen.

Norwegian teleselskab og bank

Norwegian er foruden dens hovedbeskæftigelse som et luftfartsselskab også et teleselskab og en bank. Ifølge dem selv styrker alle disse initiativer den samlede synergi hos flyselskabet.

I tidsperioden 2003 – 2011 oplevede de en massiv stigning i rejsende passager. På blot otte år har selskabet mere end tidoblede deres passagerantal. De er således blevet SAS største konkurrent.

Næststørste luftfartsselskab

Norwegian opkøbte flyselskabet FlyNordic i 2007, hvilket gjorde dem til det største lavprisselskab i Skandinavien og ovenikøbet til det næststørste luftfartsselskab. I Europa er de dermed det tredjestørste lavprisselskab overgået af Ryanair og EasyJet.

Norwegian arbejder ud fra omkostningslederstrategien. De har i overensstemmelse med denne strategi valgt kun at flyve med et enkelt fly, det såkaldte Boeing 737-80089. Dette fly kan holde omkostningerne i bund og samtidigt sikre dem en moderne flyflåde.

Norwegian har fokus på innovative løsninger

Selskabet forsøger desuden at give deres flypassager innovative løsninger. Norwegian er de første til at tilbyde trådløst internet på flere af deres ruter i Europa.

Norwegians punktlighed

Norwegian er det 12 mest punktlige flyselskab ud af 17. Med 26,52 % forsinkelser placerer selskabet sig derfor tættere på bunden, men ser man nærmere efter klare de sig faktisk ganske godt. Taget i betragtning ligger SAS på en 7. plads med 23,63% forsinkelser.

I dette sammenhæng er det vigtigt at understrege at Norwegians forsinkelser og aflysninger i de fleste tilfælde skyldes strejke eller tekniske problemer. Du har ikke krav på kompensation, hvis forsinkelsen skyldes en ekstraordinær omstændighed, såsom terror, strejke hos tredjepart, skjulte produktions fejl eller politiske uroligheder.

Se hvilket flyselskab som indtog førstepladsen over de mest punktlige flyselskaber i 2018.

En ”ekstraordinær omstændighed” er i lovens forstand uden for flyselskabets kontrol, hvorfor forsinkelsen eller aflysningen ikke kunne være forhindret af flyselskabet.

Bemærk at tekniske fejl som hovedregel ikke betragtes som værende ekstraordinære, på trods af at de kan opstå spontant. Eksempelvis et fladt dæk. Flyselskabet er ansvarlig for selv at vedligeholde sine fly.  I tilfælde af tekniske fejl, der skaber forsinkelser på over tre timer, kan du kræve kompensation.

Du kan læse mere om ekstraordinære omstændigheder i denne artikel. 

Norwegian Air Anmeldelser & Statistikker

Norwegian Airlines blev vurderet over gennemsnittet af flyselskaber på SkyTrax. Flyselskabet havde fået en gennemsnitlig rating på 6 ud af 10 stjerner af 1088 passagerer. I forhold til mad og drikkevarer, sædekomfort, personaleydelser under flyvning har flyselskabet fået en gennemsnitlig rating på 6 ud af 10 stjerner baseret på 1088 passagerers bedømmelse. Ryanair ligger nr.32 i top 100 over bedste flyselskaber på Skytrax.

Ifølge statistikker fra flightstats.com er det norske flyselskaber placeret på en 37. plads globalt i ankomsttidspunktet pr. Feb, 2018.

Sådan kræver du kompensation af Norwegian

I princippet er det en ret simpel proces at kræve sin retmæssige kompensation, da du bare skal kontakte Norwegian med de grundlæggende detaljer såsom dit flynummer, flyvetid, passagerens navn og ombordstigningsoplysninger og informere dem om det problem, du står over for, så at de kan tilbyde dig kompensationsbeløbet.

Det er imidlertid langt fra altid så simpelt i praksis. Nogle gange sker det at Norwegian Airlines ikke giver passagererne deres berettiget kompensation. Hvis du har oplevet en sådan situation med det norske flyselskab, så tøv ikke med at kontakt os.

Hos flypenge.dk behandler vi din sag hurtigt og nemt, hvad enten der er taler om en flyforsinkelse, en flyaflysning eller en overbookning. Vi tager kontakten direkte hos flyselskabet. Vi tager dem endda i retten på dine vegne, hvis det bliver nødvendigt.

Vi arbejder ud fra princippet “No Win, No Fee”.  Vi overfører pengene til dig, når dit erstatningskrav er accepteret – fratrukket vores gebyr. Der er ingen betaling medmindre dit krav på kompensation er succesfuldt. Du har derfor intet at tabe.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 44 22 40 80 eller skrive til os her, hvis du har brug for hjælp til at oprette kompensationkrav hos Norwegian. Du kan hurtigt se om du er berettiget kompensation for dit forsinkede eller aflyste Norwegian fly ved at indtaste dine flyoplysninger i vores formular her. Hvis du kvalificerer dig til kompensation, tager vores team af juridiske eksperter sig af resten.

Norwegian FAQ

Nedenfor finder du svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål om Norwegian fly, forsinkelser og aflysninger.

  • Var dit Norwegian fly forsinket, overbooket eller helt aflyst?

    Så kan du have krav på op til 4.500 kr. i erstatning og kompensation pr. pasager.

  • Hvordan søger du erstatning for forsinket Norwegian fly?

    Du kan selv søge erstatning for forsinket eller aflyst fly direkte hos Norwegian, men proceduren  kan godt være lidt bøvlet og tidskrævende. Vi tilbyder derfor, at håndtere hele sagen for dig. Du skal intet betale – vi tager blot en mindre andel af det beløb vi ender med at skaffe i erstatning eller kompensation til dig.

  • Hvor punktlig er Norwegian?

    Norwegian er det 12 mest punktlige flyselskab ud af 17. Med 26,52 % forsinkelser placerer selskabet sig derfor tættere på bunden, men ser man nærmere efter klare de sig faktisk ganske godt. Taget i betragtning ligger SAS på en 7. plads med 23,63% forsinkelser.

  • Hvornår har du ret til erstatning?

    For at få erstatning skal dit fly være forsinket i mere end 3 timer, aflyses eller du skal nægtes boarding. Derudover kan du kræve kompensation hvis du ikke kan nå dit forbindende fly på grund af aktuelle flyforsinkelser, flyruteændringer eller forsinkelser i lufthavnen.

Få din kompensation

Had a delayed or canceled flight within the past 3 years? Get up to 600€ pr. passenger!

  • 100% gratis kompensationstjek
  • No cure, no pay
  • Hvis du bliver betalt, trækker vi et mindre gebyr fra, inden vi udbetaler dig.

Seneste artikler

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.