Start dit krav

Aflysning af flyrejser

Er din flyrejse blevet aflyst?

Forsinkelser og aflysninger mindre end 14 dage før afrejse er dækket af EU’s forordning for flyforsinkelser (Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004). Er din rejse derimod blevet aflyst mere end 14 dage før planlagt afrejse, stiller sagen sig noget anderledes.

Flyselskabet er i udgangspunktet ikke forpligtet til at skaffe alternativ befordring, eller at kompensere for evt. tab. Derfor er der en række råd, der er gode at iagttage før rejsen planlægges:

HVIS en eller flere dele af rejsen bliver aflyst:

Er din rejse aflyst mere end 14 dage før afgang?

Er du alligevel i en situation, hvor et selskab har aflyst din rejse mere end 14 dage før afrejsetidspunkt, kan det være uhyre svært at få sikret sine rejseplaner uden meromkostninger. Har du mistanke om regelbrud fra billetsælgeren, kan du i enkelte tilfælde dog have krav på at få refunderet den samlede rejse.

Det kan gælde, hvis fx billetsælgeren har været eller burde være vidende om rejsens aflysning allerede ved bookingtidspunktet. Eller hvis sælgeren ikke har informeret passagerer tilstrækkeligt om aflysningen.

I disse tilfælde kan der være hjælp at hente hos nogle af de store forbrugerorganisationer. Danske Forbrugerrådet TÆNK har bl.a. en åben telefonrådgivning, som du finder her.

Den fælleseuropæiske forbrugerrådgivning, Forbruger Europa, har også en hotline, som du finder her.

Problemet med stadig flere aflysninger fra flyselskaberne synes at være i vækst. Det har Forbrugerrådet TÆNK afdækket i magasinet fra den 31 januar 2022 . Er du medlem af Forbrugerrådet TÆNK, kan du læse magasinet på TÆNKs hjemmeside.

Også Jyllands Posten har interviewet Flypenges direktør om problemet, og fået tendensen bekræftet af andre virksomheder og forbrugerorganisationer.
Abonnenter kan læse JP’s historie her.

FAQ om aflysning af flyrejser

Læs svar på de mest almindelige spørgsmål om aflysning af flyrejser nedenfor.

  • Kan man få erstatning ved aflytning af flyrejse?

    Forsinkelser og aflysninger mindre end 14 dage før afrejse er dækket af EU’s forordning for flyforsinkelser. Er din rejse derimod blevet aflyst mere end 14 dage før planlagt afrejse, stiller sagen sig noget anderledes. Læs mere her.

Asta har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 3.485,00 kr.

Cecilie har fløjet med EasyJet og har modtaget: 2.900,00 kr.

Bent har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Tommy har fløjet med EasyJet og har modtaget: 4.650,00 kr.

Thea har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Ida har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Lars har fløjet med Ryanair og har modtaget: 2.860,00 kr.

Leif har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 9.300,00 kr.

Henrik har fløjet med Ryanair og har modtaget: 7.150,00 kr.

Jákup har fløjet med British Airways og har modtaget: 2.900,00 kr.

Jan har fløjet med Scandinavian Airlines System og har modtaget: 4.650,00 kr.

Eva har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.350,00 kr.

Anna Sofie har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 1.450,00 kr.

Maja har fløjet med KLM og har modtaget: 4.650,00 kr.

Linda har fløjet med Norwegian Air Shuttle og har modtaget: 4.650,00 kr.